Wastegate-arm Giulia Veloce, vilken skall man ha?

Published by Mattias Sjöberg on

Forum Teknik Wastegate-arm Giulia Veloce, vilken skall man ha?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Mattias Sjöberg
    Deltagare

Hejsan! Har ett problem som verkar ganska vanligt på Giulia; armen till Wastegaten har börjat glappa och föra oväsen plus att bilen beter sig lite mysko vid medium-hårt pådrag i ett visst varvtalsintervall. Tydligen är ju problemet inte helt ovanligt, så det verkar finnas eftermarknads -armar som skall vara “bättre”. Det kan säkert vara ngt annat som är kass också, men jag börjar med armen..

Min fråga är: har någon i expertisen här inne någon arm att rekommendera eller skall man helt enkelt köra på Alfa original? ..det höll ju ändå i 10 000 mil 🙂

Alfa Romeo Giulia Veloce 2019
      Polestar 2 2022
      Buick Century 4dr Riviera 1958

Mattias Sjöberg
      Deltagare

Update ifall någon annan får problem med rasslande kontrollarm till (952) Giulia wastegate:

en hel del av de armar som finns på Amazon verkar det som att man skall låta bli. Gissningsvis Kina-prylar och med lite otur så är toleransen för liten i hålen och armen kärvar, ergo haveri. Jag köpte en från ngn lirare på Ebay som verkade ha koll och japp, dieselknattret på tomgång försvann. Den har också lite, lite spel även när den är skitvarm (brände mig inte alls när jag kollade, lovar), och det är ju bättre än att den typ smälter fast…

Såvitt jag lyckats ta reda på så kan man inte köpa endast armen OEM, man åker på att köpa hela turbon för att få armen på köpet. Tack, Stellantis.

Dock; vid pådrag mellan ca 2,5-3,5k varvtal så väsnas wastegaten fortfarande (tänk högljutt “instrumentbräde-panel-knirk” i ngn sekund) och det är inte så konstigt, när jag bytte armen så upptäckte jag att spjällaxeln till WG:n var mer än lovligt glapp (även för en kall motor). I “A”-läget (“tant Agda-läget, alltså) är den tyst, så jag misstänker att den kan överleva ett tag till innan jag byter hela snurran.

Det man kan fundera på är om en glappande arm i förlängningen kvaddar spjällaxeln till WG:n. Om inte, så verkar WG bara hålla ca 10k mil och det låter ju lite …dåligt.

Alfa Romeo Giulia Veloce 2019
        Polestar 2 2022
        Buick Century 4dr Riviera 1958

Tack för bra info, känns bra att veta om problemet dyker upp. Har bara hunnit köra drygt 7 000 mil so  far… 😄

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.