Weber 40 och GTVn går ej under 4000 varv

Published by Jörgen Hagö on

Forum Teknik Weber 40 och GTVn går ej under 4000 varv

• Detta ämne har 1 deltagare och 0 svar.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Jörgen Hagö
    Deltagare

På vägen till Kinnekullemötet den 13/8 märkte jag att webrarna inte trivdes riktigt, bertonen gick inte bra under 3000 varv. hmm den fick för mycket soppa och bluddrade och misstände. Inga stora problem, på banmötet varvar ju ändå aldrig under 3 så det skulle säkert gå bra. Det gjorde det också, tack  till banmötesansvariga och trevliga deltagare  jag körde i C grupp och hängde väl med rätt hyfsat trots bluddrande webrar.

Väl hemma i Limhamn plockade jag ur webrarna, köpte packningssats från Misab ,hittade Björn Sandbergs artikel i KB4/14 och försökte förstå mig på alla ventiler och kanalers funktion. Jag fattade knappt nått , men va 17 man hade ju 2 förgasare, man kunde ju alltid öppna den andra och se hur det var gjort. Slutade jobbet lite tidigare på fredagen satte mig i solen med alla prylarna på plats och en öl för att skingra lite av bensinångorna.

Nålventilerna storlek 150 som satt i byttes mot 175 och vad det står för vet jag inte och Misab visste inte heller, diametern såg lika ut för ögat. De gamla hade ett jack vilket ju höjer flottörnivån  och kanske inte tätar lika bra. 2 av acc munstyckena gav inte något alls. De rengjordes med en liten nål och sedan funkade allt som det borde.

Rengöring av Webers inne och utanpå och sedan tillbaks i bertonen. Det kändes som att få en helt ny bil  så jag passade på att åka ut i söndagskvällen och sladda lite i en rondell. Inge bludder och misständning- härligt att få tillbaka en bil som funkar !

En liten grej som jag undrar över är dock, den är ju inte helt lugn motorn på tomgångsvarv, man kan ju inte ställa en krona på högkant direkt på ventilkåpan

Jörgen Limhamn

Limhamn 155 2,0 -93 Skinny

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.