Weber 40

Published by Roger Forsberg on

Forum Teknik Weber 40

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23509
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Om man har en 1600 Nord med Weber 40’or och flyttar över dem till en 2000, ska man byta munstycken i förgasarna till större varianter eller är det samma till bägge motorer?
    Om man sedan portar toppen och byter ventiler och kammar, byter man då till ännu större munstycken?

     

    GTV 916 3.0 24V -97

    #23510
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Man gör ingenting utan att mäta, bestyckningen från fabrik suger h..tp..g. 

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #23511

    Egentligen är det bara rullande landsväg som gäller för att ställa in rätt MEN..

    Om du orkar grotta ner dig i alfapowers sökfunktion så har jag för mig att när jag frågade samma för kanske två år sedan så fanns det en länk till ett simpelt litet dosprogram där man knappade in antal cc, varvtalsregister och lite annat enkelt och sedan fick fram i stort sett hur u skulle bestycka och dessutom ett alternativ på magrare bestyckning och ett alternativ på fetare bestyckning.
    Man kan säga vad man vill om ett datorprogram som inte har en aning om hur dina cylindrar skiljer sig från ”normen” och så vidare men i mitt fall blev min bestyckning efter inställning på rullande landsväg nästan exakt samma som programmet hade föreslagit. M.a.o. en väldigt bra utgångspunkt för att sedan själv kunna finjustera.

    Hoppas du hittar det

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #23512
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Igino, så det är så bra

    Fredrik, jo rullande landsväg är ju ett måste, så långt är jag med, min tanke var så man kan köra till finjusteringen. Ska se om jag kan hitta Dos programmet. Finns ju renoveringskit till förgasarna där man kan välja bland fem olika munstycken, 150-250 i storlek, så där tänkte jag beställa något som kan passa innan landsvägstest.

    GTV 916 3.0 24V -97

    #23513
    Björn Ek
    Deltagare

    Inlägg av Roger Forsberg på 2014-01-19 19:21

    Finns ju renoveringskit till förgasarna där man kan välja bland fem olika munstycken, 150-250 i storlek, så där tänkte jag beställa något som kan passa innan landsvägstest.

    Låter nästan som flottörnål det där… tror de brukar rekommendera 175 för trimmade 40:or.

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #23514
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Björn, jag har skickat frågan till motorbyggaren också.

    GTV 916 3.0 24V -97

    #23515

    175 i nålventil käns mycket bekant. Jag har fortfarande originalstorlek men verkar bli rekommenderad i all info jag hittar att gå upp till runt 175 i storlek.

    För övrigt på min 2.0L nordfyra har jag CB47, högkompskolvar, renoverade ventiler, hyfsat planad topp och bestyckat enligt följande:
    luft:195 (200 gav 3 hästar till men vid högre varvtal och inte så mycket användarvänlighet pga att vridet flyttades upp högt i registret)
    huvud: 135
    emulsionsrör: F16 (kommer att byta till något annat för jag tror det är boven till vissa tvekanden jag har)
    lågfart: 60F9 men det är för grovt tilltaget och ska minskas något. Kommer nog att gå tillbaka till ca 50F8
    nålventil: 150 men ska bytas till 175
    halsringar: original 32? 30? kommer inte ihåg men det ska upp till 34mm på min så fort jag får bilen rullandes igen efter vinterns renovering.

    Med detta har jag 153hk/6564rpm och 171Nm/5502rpm.
    Bytte jag till 200luft fick jag 156hk/6600rpm och max vrid flyttades till 6142rpm vilket inte var så gatuvänligt.

    Tyvärr har datorn som jag har bestyckningsprogrammet kraschat annars hade jag mailat det till dig. Det hetta något med ”carburator jetting”

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #23516

    http://www.teglerizer.com/dcoe/

    bläddra ner en skvätt på denna sidan och testa om det kan vara detta dosprogrammet – jag sitter på en jobbdator som inte kan öppna filer så jag vet inte om det är rätt program men jag tycker sidan känns bekant.
    Det är en liten ruta och inget flashigt program om det är samma som jag har.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #23517
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2014-01-20 08:23

    Tyvärr har datorn som jag har bestyckningsprogrammet kraschat annars hade jag mailat det till dig. Det hetta något med ”carburator jetting”

    Kan det vara programmet som det länkas till på den här sidan?
    Alfa 105 Technical Info

    [Edit 2014-01-31: Fixade länken. /Mod Anders Bergkvist]

    #23518
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Inlägg av Björn Ek på 2014-01-19 19:23

    Inlägg av Roger Forsberg på 2014-01-19 19:21

    Finns ju renoveringskit till förgasarna där man kan välja bland fem olika munstycken, 150-250 i storlek, så där tänkte jag beställa något som kan passa innan landsvägstest.

    Låter nästan som flottörnål det där… tror de brukar rekommendera 175 för trimmade 40:or.

    Nålventil, om jag översätter rätt, kanske är samma sak med olika namn
    Här är länk till eBay: Ebay-länk

    Innehåller mer delar än vad jag sett i nätbutikerna för Alfa.

    ”Edit” Får inte texten att bli en länk, hur lyckade du Fredrik?

    [Edit 2014-01-31: Fixade länken. /Mod Anders Bergkvist]

    GTV 916 3.0 24V -97

    #23519
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Fredrik och Lars, jag ska kolla på de sidorna, men får leta upp en PC först, finns nackdelar med Mac ibland.

    Fredrik, annars så har du redan ett bra recept som det låter, får ta och riva mina förgasare och se vad som sitter i först innan jag beställer något.

    GTV 916 3.0 24V -97

    #23520
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Roger Forsberg på 2014-01-20 10:59

    Fredrik och Lars, jag ska kolla på de sidorna, men får leta upp en PC först, finns nackdelar med Mac ibland.

    Fredrik, annars så har du redan ett bra recept som det låter, får ta och riva mina förgasare och se vad som sitter i först innan jag beställer något.

    Lurkade lite snabbt och han som skrivit programmet har den här websidan: http://www.dvandrews.co.uk/webers
    Där verkar finns all info så du kan göra dimensioneringen manuellt. Han har nog bara sammaställt det i ett program.

    #23521
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Inlägg av Lars Söderman på 2014-01-20 11:07

    Inlägg av Roger Forsberg på 2014-01-20 10:59

    Fredrik och Lars, jag ska kolla på de sidorna, men får leta upp en PC först, finns nackdelar med Mac ibland.

    Fredrik, annars så har du redan ett bra recept som det låter, får ta och riva mina förgasare och se vad som sitter i först innan jag beställer något.

    Lurkade lite snabbt och han som skrivit programmet har den här websidan: http://www.dvandrews.co.uk/webers
    Där verkar finns all info så du kan göra dimensioneringen manuellt. Han har nog bara sammaställt det i ett program.

    Japp, är inne och kollar på den sidan. Jag får nog försöka läsa på lite mer och framförallt demontera mina förgasare så jag ser sakerna framför mig för nu är allt rena grekiskan för mig.
    Detta är inget man lär sig på en kvart skulle jag tro 

    GTV 916 3.0 24V -97

    #23522

    Finns en levande legend hos Befra i Helsingborg. Beppe kan bestycka Weber som ingen annan och han har alla olika rör,hög och lågfartsmunstycken.

    #23523
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Inlägg av jonas synnelius på 2014-01-31 10:35

    Finns en levande legend hos Befra i Helsingborg. Beppe kan bestycka Weber som ingen annan och han har alla olika rör,hög och lågfartsmunstycken.

    Med andra ord får jag ta mig en liten road trip den dagen motorn är klar, antingen till Helsingborg och Befra eller upp mot Stockholm och Christos, om ingen vet någon duktig runt Göteborgs regionen.

    GTV 916 3.0 24V -97

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.