Xenon halvljus

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Xenon halvljus

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

Ena lampan på min 156 GTA ’03 blinkar bara till vid uppstart för att sen slockna.
    Har ingen tidigare erfarenhet av xenon, men har förstått att båda lampor bör bytas samtidigt pga färgton?
    Nån mening att betala extra för annat än orginalutförande? Hittar även dyrare versioner som blue vision, xtreme etc.
    Är det ebay som gäller för lägsta pris, eller finns det även billiga online-butiker?

Mvh Robban

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag bytte nyligen på min GTA med Xenon. Den ena hade blivit lite svagare än den andra. Köpte nya OSRAM från dyskland på Ebay betalade typ 1300:-för ett par inkl frakt. Lätta att byta (med en spegel) och jag sparde den som var hyfsat OK som en i reserv. 

Tror du ska byta båda samtidigt.

Ok, är det Osram original på GTA:n? Spelar kanske mindre roll så länge det är ett känt märke..
    Köpte du “basic”, eller nån specialversion som lovar längre räckvidd etc?

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag köpte inte Biltema i alla fall. Köpte nog nån av dom lite bättre sorterna. 

Mats Widman
    Deltagare

Till alla andra bilar har jag alltid köpt “fina” märken på lampor. Men senast traskade jag in på Swedol och köpte deras billigaste lampa, 250-290 spänn eller något sådant, filade upp styrspåret lite och tryckte in den. Fungerade utmärkt.

Hur vet man om det är själva lampan som behöver bytas?

Det finns ju en massa annat i xenonsystemet oxå. Vi har en bil(nåja) med originalxenon där ljuset är svagt och dessutom kort. det sista är nog en inställningsfråga.

Vill ju inte köpa nya lampor för tusenlappar om det är nått annat som är fel.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2015-01-14 08:48

Hur vet man om det är själva lampan som behöver bytas?

Det finns ju en massa annat i xenonsystemet oxå. Vi har en bil(nåja) med originalxenon där ljuset är svagt och dessutom kort. det sista är nog en inställningsfråga.

Vill ju inte köpa nya lampor för tusenlappar om det är nått annat som är fel.

Ibland blir det kortis eller liknade i styrenheten för Xenonljuset. Har man tur kan man byta chippet för högeffektdelen – men det är svårt. Lagade grannens SAAB på detta sättet (tror det är samma som på Alfa GTA på ett ungefär) och det höll några veckor men det är en jäkla stor klump som är ytmonterad och svår att löda hemma.

Om lampan tänder är det OK i elektroniken, men lampan slits lite och då blir ljuset svagare succesivt. Nya lampor hjälper mot detta. 

Längden på ljuset är styrt av nivåreglering mot fjädringen så att det ska vara lika oavsett hur bilen är lastad för att inte blända = lagkrav. Att ändra detta är lite mickel då det finns en nivåregleringsmöjäng fram + bak. 

På GTA’n är det xenon på halvljus o typ H7 på helljus. Då blir det lite obalans mellan hel- resp halv-ljus då det är olika vithet i ljuset o jag tycker egentligen det är bättre med bi-xenon. Men personligen tycker jag tyvärr att Xenon är överreklamerat. Att det varit poppis tror jag man kan hänföra till att det går att få hyfsat bra ljus men med ett litet inbyggnadsmått.

Tror inte det konstrueras många nya bilar med Xenon idag – allt satsas på LED nu.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Har kollat mina xenonlampor jag köpte: D2S heter typen, 35W

Osram Cool Blue Intense Xenarc  (vilket namn!)

Lovar “up to +20% ljuslängd” och “up to 5500 Kelvin”

Låter bra och frän förpackning!

Martin Sipek
    Deltagare

He, he, namnet later som någon parfym, fyndigt.

Ingen som testat Biltemas D2S-variant?
    http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Belysning/Xenonlampor/Xenonlampa-35474/

Min lampa som blinkar till när man slår på ljuset, är det nåt tecken på att just lampan är paj, eller är det elektroniken?

Igino Cazzola
    Deltagare

Biltema brukar komma sist i opartiska lamptester.

Jag är fullständigt Räserskadad

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Robert Holm på 2015-01-15 11:02

http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Belysning/Xenonlampor/Xenonlampa-35474/

Min lampa som blinkar till när man slår på ljuset, är det nåt tecken på att just lampan är paj, eller är det elektroniken?

Byt glödlampa mellan hö-vä så kan du se om det är glödlampa eller elektronik som spökar

Rikard Olson
    Deltagare

Inlägg av Robert Holm på 2015-01-15 11:02

Jo det har jag och de håller ca ett år sedan börjar de bli rosa. Men de är i alla bättre än de jag köpte från Human habit.

Tack för svaren, då blir agendan:

1.) Byt hö/vä lampa å testa om lampa eller elektronik är paj
    2.) Köp ev. nya kvalitetslampor på Ebay

Thomas Bodén
    Deltagare

Detta är ju ett bra tillfälle att se om ballasten är hel dessutom. Om det saknas täcklock blir det lätt vatten i elektroniken och då…

156 GTA Sportwagon

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.