Xenon-krångel 166’a

Published by Thomas Hellström on

Forum Teknik Xenon-krångel 166’a

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Bytte halvljuslampa på min 166’a (2.0 TS 1999) med Xenon. Köpte lampa av Biltema. Den lyste bra samma kväll jag satte dit den men hade slocknat dagen efter när jag besökte besiktningen. Ska jag:

Alternativ 1: Åka tillbaka till Biltema och vänligt ställa frågan “Vad är det för skit ni säljer?”

Alternativ 2: Misstänka att något annat är fel?

Har aldrig felsökt Xenon-ljus tidigare, kan nått ha blivit fel i styrelektroniken till lampan? Är Xenon-krångel vanlig förekommande på Alfa?

Vidare, fick nedslag på för högt ställt halvljus på den lampa som funkar. Som jag fattat det är dessa självjusterande utan manuella justermöjligheter. Vad kan fela här?

//Thomas

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Ang nedslaget på för hög ljusbild så är min första fråga om du monterat lampan rätt? Vet att det på min 156 med Xenon var ett mindre helvete att få det rätt.

Sen så styrs nivån av två givare, en på vänster nedre länkarm fram och en på vänster bak. Skillnaden mellan dessa givare avgör om bilen lutar åt ena eller andra hållet. Dock kan man även göra en “grundinställning” så att bilen vet vad som är nollläge. Dock tror jag det måste göras med dator på verkstaden, men jag kan ha fel.

Det är inte helt otroligt att den Biltema lampa är orsaken till dina problem. Styrelektroniken är rätt känslig, och det har hänt att lamor av tveksam kvalitet har bränt styrboxar. Jag hade först testat med någon reservlampa(flytta den som funkar från andra sidan tex för att utesluta fel på lampan) och om det är lampan som är trasig köpt en riktig(Philips eller Osram tex). Det ÄR skillnad på bra och dåliga Xenon-lampor.

Giulia 20 Super

Sune Karlsson
    Deltagare

På 156 (pre facelift) med Xenon kan man manuellt justera höjd och sidläge med två sexkantiga “skruvar” på baksidan av strålkastaren. Den automatiska justeringen är sedan till för att man inte ska blända när man har skuffen full med cementsäckar.

Går det så går det...

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.