Xenon-ljus 166 -05
Published by Tor Ljunggren on
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 7 januari, 2017 kl. 11:35 av
Tor Ljunggren.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2016 kl. 11:35 #32750
Tor Ljunggren
DeltagareHar just passerat SBP med blankt papper för 8:e gången i rad
. Deras ljustest säger dock inget hur det i praktiken funkar på mörk vinterväg.
Har aldrig varit särskilt nöjd med med strålkastarna på denna i övrigt så suveräna vagn. Ljustutans halogenljus är betydligt bättre än helljusets xenon. Lyktglasen är polerade och blanka så det är inte problemet. Har en 164 Super som har betydligt bättre ljus. Men det kanske är så enkelt att lamporna har passerat “bäst före” datum efter 13.000mil… Är det något lamp-fabrikat som står ut prestandamässigt? Priset har ingen betydelse…endast det bästa är gott nog för denna kärra
.
Tor Ljunggren Arvika
10 november, 2016 kl. 13:28 #32751Gustav Holmdahl
DeltagareJag har haft kalasbra ljus i mina tre 166’or.
Och det är tvärtemot vad du skriver. Xenon är för halvljus och vid helljus lägger den till Halogen. Mitt tips är att byta ut dina Xenon mot nya märkeslampor. Det är stor skillnad på en gammal Xenon och en ny. Passa på att byta även dina halogen mot bra märkeslampor. Obs, det är viktigt att Xenon-lampan framförallt hamnar rätt. Lätt att den hamnar fel i fästet och då blir ljusbilden och ljuset kasst. Vet det av egen erfarenhet…
Giulia 20 Super
10 november, 2016 kl. 14:37 #32752Igino Cazzola
DeltagareInlägg av Tor Ljunggren på 2016-11-10 11:35
…Är det något lamp-fabrikat som står ut prestandamässigt? Priset har ingen betydelse…endast det bästa är gott nog för denna kärra
.
Philips och Osram gör bra lampor.
Jag är fullständigt Räserskadad
10 november, 2016 kl. 22:21 #32753Tor Ljunggren
DeltagareNej, det är inte alls tvärtom! De inre lamporna är xenon som brinner ständigt vid påslaget ljus, halv eller hel. De yttre lamporna är halogen och tänder bara på ljustuta. Detta upplägg är för att inte få en massa till/från-slag på xenon-lamporna vilket minskar livslängden. Halogenlamporna tänds dessutom snabbare – lämpligt för ljustuta. Det vore dessutom konstigt använda xenon och halogen samtidigt för helljus, de har ju helt olika färgtemperatur.
Tor Ljunggren Arvika
10 november, 2016 kl. 22:43 #32754Gert Bergh
DeltagareJag håller med dig Thor! Det är det sämsta ljus jag någonsin haft på en bil, och det stämmer som du säger att ljuset till ljustutan är bättre. Och som du säger om 164an så kan man inte jämföra ljuset samma dag för sådan skillnad var det…
// Gert
11 november, 2016 kl. 08:48 #32755Gustav Holmdahl
DeltagareMin 166’a med Xenon hade Xenon tänt som hel+halvljus som du säger. Halogen tänds vid helljus(och ljustuta). Har inte haft dåligt ljus på någon av mina 166’or.
Tipset är som sagts innan att byta till nya BRA lampor, både på Xenon och halogen. Philips och Osram som nämnts tidigare är bra grejer.
Giulia 20 Super
11 november, 2016 kl. 12:23 #32756Tor Ljunggren
DeltagareInlägg av Gustav Holmdahl på 2016-11-11 08:48
Min 166’a med Xenon hade Xenon tänt som hel+halvljus som du säger. Halogen tänds vid helljus(och ljustuta).
Kanske fanns olika varianter för olika marknader. Min 05:a är från Tyskland (och har ej heller automatiskt halvljus via tändningen).
Tor Ljunggren Arvika
7 januari, 2017 kl. 11:22 #32757Tor Ljunggren
DeltagareLamporna bytta. Något bättre ljusstyrka som synes på bilden där ena sidan är bytt. 164:ns är fortfarande bättre
.
Tor Ljunggren Arvika
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.