Xenon-ljus 166 -05

Published by Tor Ljunggren on

Forum Teknik Xenon-ljus 166 -05

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32750
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Har just passerat SBP med blankt papper för 8:e gången i rad  . Deras ljustest säger dock inget hur det i praktiken funkar på mörk vinterväg.

    Har aldrig varit särskilt nöjd med med strålkastarna på denna i övrigt så suveräna vagn. Ljustutans halogenljus är betydligt bättre än helljusets xenon. Lyktglasen är polerade och blanka så det är inte problemet. Har en 164 Super som har betydligt bättre ljus. Men det kanske är så enkelt att lamporna har passerat “bäst före” datum efter 13.000mil… Är det något lamp-fabrikat som står ut prestandamässigt? Priset har ingen betydelse…endast det bästa är gott nog för denna kärra .

    Tor Ljunggren Arvika

    #32751
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Jag har haft kalasbra ljus i mina tre 166’or.

    Och det är tvärtemot vad du skriver. Xenon är för halvljus och vid helljus lägger den till Halogen. Mitt tips är att byta ut dina Xenon mot nya märkeslampor. Det är stor skillnad på en gammal Xenon och en ny. Passa på att byta även dina halogen mot bra märkeslampor. Obs, det är viktigt att Xenon-lampan framförallt hamnar rätt. Lätt att den hamnar fel i fästet och då blir ljusbilden och ljuset kasst. Vet det av egen erfarenhet…

    Giulia 20 Super

    #32752
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Tor Ljunggren på 2016-11-10 11:35

    Är det något lamp-fabrikat som står ut prestandamässigt? Priset har ingen betydelse…endast det bästa är gott nog för denna kärra .

    Philips och Osram gör bra lampor.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32753
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Nej, det är inte alls tvärtom! De inre lamporna är xenon som brinner ständigt vid påslaget ljus, halv eller hel. De yttre lamporna är halogen och tänder bara på ljustuta. Detta upplägg är för att inte få en massa till/från-slag på xenon-lamporna vilket minskar livslängden. Halogenlamporna tänds dessutom snabbare – lämpligt för ljustuta. Det vore dessutom konstigt använda xenon och halogen samtidigt för helljus, de har ju helt olika färgtemperatur.

    Tor Ljunggren Arvika

    #32754
    Gert Bergh
    Deltagare

    Jag håller med dig Thor! Det är det sämsta ljus jag någonsin haft på en bil, och det stämmer som du säger att ljuset till ljustutan är bättre. Och som du säger om 164an så kan man inte jämföra ljuset samma dag för sådan skillnad var det…

    // Gert 

    #32755
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Min 166’a med Xenon hade Xenon tänt som hel+halvljus som du säger. Halogen tänds vid helljus(och ljustuta). Har inte haft dåligt ljus på någon av mina 166’or.

    Tipset är som sagts innan att byta till nya BRA lampor, både på Xenon och halogen. Philips och Osram som nämnts tidigare är bra grejer.

    Giulia 20 Super

    #32756
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-11-11 08:48

    Min 166’a med Xenon hade Xenon tänt som hel+halvljus som du säger. Halogen tänds vid helljus(och ljustuta).

    Kanske fanns olika varianter för olika marknader. Min 05:a är från Tyskland (och har ej heller automatiskt halvljus via tändningen).

    Tor Ljunggren Arvika

    #32757
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Lamporna bytta. Något bättre ljusstyrka som synes på bilden där ena sidan är bytt. 164:ns är fortfarande bättre .

     

    Tor Ljunggren Arvika

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.