Xenon Strålkastare Spider 2010

Published by Patrik Jansson on

Forum Teknik Xenon Strålkastare Spider 2010

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34674
    Patrik Jansson
    Deltagare

      Hej,

      Undrar om det går att byta från “vanliga” strålkastare i min Spider årsmodell 2010 till bixenonstrålkastare utan större ingrepp ? Någon som även isåfall har info om var man kan köpa strålkastare till ok kvalitet till bra pris ?

      /Patrik

      Mina fordon:
      Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
      Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
      Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
      Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
      Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
      Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
      Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
      Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
      Four Winns Liberator 241 1988

      #34675
      Martin Sipek
      Deltagare

        Går det att besiktiga bilen efter ett sådant ingrepp?

        #34676

        Krävs nog lite mod i elsystemet eftersom på Bi-xenon har du konstant ström till lampan och helljuset flippar bara upp skärmen för helljus.
        På din bryts nog halvljuskretsen när helljuset slås på…
        Och som Martin säger blir det jobbigt att besikta, även om den kan slinka igenom. “Modern bil kan ju ha Xenon…” Antar de. Du har inte heller nivåreglering, lagkrav för bilar med Xenon.

        Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

        #34677
        Patrik Jansson
        Deltagare

          Inlägg av Christer Andersson på 2017-11-01 13:49

          Krävs nog lite mod i elsystemet eftersom på Bi-xenon har du konstant ström till lampan och helljuset flippar bara upp skärmen för helljus.

          På din bryts nog halvljuskretsen när helljuset slås på…

          Och som Martin säger blir det jobbigt att besikta, även om den kan slinka igenom. “Modern bil kan ju ha Xenon…” Antar de. Du har inte heller nivåreglering, lagkrav för bilar med Xenon.

          Dessa bilar finns ju original med Xenon om man köper dessa strålkastare borde väl allting finnas i dom även nivåregleringen ? Sen kanske  min bil inte har rätt kablage förstås för att ansluta direkt till dessa Xenon strålkastare ? Någon som vet mer om detta ?

          Mina fordon:
          Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
          Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
          Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
          Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
          Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
          Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
          Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
          Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
          Four Winns Liberator 241 1988

          #34678
          Martin Sipek
          Deltagare

            Inlägg av Patrik Jansson på 2017-11-02 09:25

            Inlägg av Christer Andersson på 2017-11-01 13:49

            Krävs nog lite mod i elsystemet eftersom på Bi-xenon har du konstant ström till lampan och helljuset flippar bara upp skärmen för helljus.

            På din bryts nog halvljuskretsen när helljuset slås på…

            Och som Martin säger blir det jobbigt att besikta, även om den kan slinka igenom. “Modern bil kan ju ha Xenon…” Antar de. Du har inte heller nivåreglering, lagkrav för bilar med Xenon.

            Dessa bilar finns ju original med Xenon om man köper dessa strålkastare borde väl allting finnas i dom även nivåregleringen ? Sen kanske  min bil inte har rätt kablage förstås för att ansluta direkt till dessa Xenon strålkastare ? Någon som vet mer om detta ?

            Tror inte nivåregleringen sitter I själva lampan, I alla fall gör den inte det på min 166:a.

            #34679

            Nivåregleringen sköts av givare kopplade till länkarmarna fram, en på varje sida, enl vad jag läst.

            Kan inte uttala mig om det som ställer om strålkastarna sitter internt eller externt i strålkastaren det måste du forska i.

            Kablagen? Det kan vara så att det finns fördragit, “bara” att koppla in… Då de flesta huvudstammarna är likadana och extrautrustning kopplas in efter hur bilen utrustas från fabrik. Men… är nog knepigt och rätt dyrt att göra i efterhand. + typa om den med Xenon…

            Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

            #34680
            Patrik Jansson
            Deltagare

              Inlägg av Christer Andersson på 2017-11-02 13:43

              Nivåregleringen sköts av givare kopplade till länkarmarna fram, en på varje sida, enl vad jag läst.

              Kan inte uttala mig om det som ställer om strålkastarna sitter internt eller externt i strålkastaren det måste du forska i.

              Kablagen? Det kan vara så att det finns fördragit, “bara” att koppla in… Då de flesta huvudstammarna är likadana och extrautrustning kopplas in efter hur bilen utrustas från fabrik. Men… är nog knepigt och rätt dyrt att göra i efterhand. + typa om den med Xenon…

              Det behöver säkert undersökas mer hur det ligger till med kablage mm kanske inte värt att börja ens !?

              Mina fordon:
              Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
              Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
              Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
              Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
              Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
              Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
              Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
              Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
              Four Winns Liberator 241 1988

              #34681
              Thomas Sjölin
              Deltagare

                Rimligen borde en givare sitta fram och den andra bak, annars kan den inte riktigt känna av graden av lutning på bilen.

              Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.