YES!!! En oljetråd
Published by Anders Eriksson on
- Detta ämne har 20 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 3 september, 2014 kl. 21:33 av Anders Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
1 september, 2014 kl. 16:48 #26332
Jag tycker att det var länge sedan vi hade en oljetråd på forumet. En fin tradition som vi ska vårda ömt
Alltså: Bilen är Alfa 90 2.0 insprutning, 12900mil, helt original. Ska användas som en vanlig Alfa.
Instruktionsboken rekommenderar: 10W-40 eller 15W-50 eller 10W-50. Sen har det ju hänt en del med utvecklingen av olja på 30 år…Frågan: Ska jag satsa på mineral eller syntetolja? Eller halvsyntet?? Finns det risk att syntetoljan löser upp avlagringar/koks som sedan blandar sig med oljan..?
Nej, tyvärr vet jag inte vad motorn har haft tidigare.
Jag tänker satsa på ett känt fabrikat, Castrol eller Mobil.Vilken viskositet verkar lämplig? 15W-40 kanske??
Slutligen: finns det erfarenheter av oljemagasinet, de verkar ha trevliga priser!
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=common/home//Anders
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
1 september, 2014 kl. 17:04 #26333Sommar-, vinter- eller åretruntbruk?
Jag är fullständigt Räserskadad
1 september, 2014 kl. 17:09 #26334Äntligen!
Jag hade hällt i syntetolja, Mobil1 5w-50 Peak Life eller 0w-40 New Life.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
1 september, 2014 kl. 17:09 #26335Varför inte en 10w-60? Då har du ju god marginal… själv skulle jag hällt i en BP delsyntet 10w-40 som klarar de flesta kvalitetskraven;-). Har jag råd att fylla på lite i bland och ska åka när det är kallt skulle jag hälla i Mobil 1 5w-50.
Häller upp lite fika….
1 september, 2014 kl. 17:15 #26336Finns inget som engagerar som en oljetråd!!
Jo, bilen ska gå året om. Byter olja nu, och sedan om ett år ca 500mil. Kan alltså bli aktuellt med kallstart i vinter. Motorvärmare finns.
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
1 september, 2014 kl. 22:18 #26337så dålig olja ( med dagens mått) som bilens instruktionbok föreskriver finns ju inte att köpa överhuvudtaget…
kanske du kan låta oljan gå en säsong i någon annan bil först , så den motsvarar en kvalitetolja från 80 talet ?
/b
1 september, 2014 kl. 22:38 #26338Ojust att ni startar en oljetråd när man är bortrest med dålig internetanslutning. Se till att hålla tråden igång minst 1 vecka!
10W40 är den allra bästa oljan och den handlas bäst på GeKås i Ullared. I undantagsfall kan man handla på Jula, och fabrikatet är Mobil Oil. Eller Biltema….För det är ju den bästa oljan….
2 september, 2014 kl. 07:14 #26339Biltema 5-50 innehåller allt en nordmotor behöver.
2 september, 2014 kl. 07:52 #26340Håller med Björn Ågren. BP Visco 3000 10-40. Jag köper den på 20-litersdunkar för typ 60 kronor litern på Autoexperten. Den åker i alla mina Alfor, V6or och Nordmotorer Fiaten och så har jag gjort ett par år. Tackar Björn för tipset för några år sen.
2 september, 2014 kl. 08:00 #26341Jo en sak till – vad är det för problem som du vill lösa ? Jag vet flera Nordmotorer som gått över 30 000 mil som skötts enligt instruktionsboken och körts på den olja som boken föreskriver.
Motorn mår möjligen bättre av att byta olja och filter oftare snarare än kvaliteten och priset på oljan ökas.
Och som sagt Nordmotorer har inga kända problem relaterat till olja.
2 september, 2014 kl. 10:08 #26342Glömmer inte (mycket långsint…) när Mobil 1 och Shells oljor “havererade” lyckligtvis utan att motorn tog allt för mycket skada. Nordmotor 75 Turbo. Inte glömmer jag heller när t.o.m. avgasljudet förändrades när jag hällde Castrol 10W60 Racing i en Busso-sexa. Gick fantastiskt bra!
Numera får Anders välja åt mej och det blir en Midland 10W40 om inte Torvalla har bytt leverantör. Jag har fått uppfattningen att Biltemas bästa helsyntet är mycket prisvärd. Tiderna förändras så det är inte lätt att vara olje-guru nu för tiden.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
2 september, 2014 kl. 10:37 #26343BRA, finns ju många idéer om olja
MEN, är det OK att hälla i syntetolja, finns det risk att det löser upp koks/sot mm, Kan ju bli dumt med partiklar som följer med oljanJag hittade en dunk Castrol Edge 5W-30 i garaget. Tänkt till Volvon som numera är såld. Om jag inte får några större mothugg här på Forumet så åker oljan i motorn ny i helgen..
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
2 september, 2014 kl. 14:24 #26344Inlägg av Anders Eriksson på 2014-09-02 10:37
…MEN, är det OK att hälla i syntetolja, finns det risk att det löser upp koks/sot mm…
Om du är rädd för att oljan skall göra det den är gjord för; ‘tycker jag att du skall låta bli att byta.
Jag är fullständigt Räserskadad
2 september, 2014 kl. 14:28 #26345Inlägg av Anders Eriksson på 2014-09-02 10:37
…Jag hittade en dunk Castrol Edge 5W-30 i garaget. Tänkt till Volvon som numera är såld. Om jag inte får några större mothugg här på Forumet så åker oljan i motorn ny i helgen…
Om du kör försiktigt och har lite tur; så kan det funka.
Jag är fullständigt Räserskadad
2 september, 2014 kl. 16:20 #26346Inlägg av Åke Nyberg på 2014-09-02 08:00
Jo en sak till – vad är det för problem som du vill lösa ? Jag vet flera Nordmotorer som gått över 30 000 mil som skötts enligt instruktionsboken och körts på den olja som boken föreskriver.
Motorn mår möjligen bättre av att byta olja och filter oftare snarare än kvaliteten och priset på oljan ökas.
Och som sagt Nordmotorer har inga kända problem relaterat till olja.
Nä Åke, jag vill inte lösa något problem- jag vill UNDVIKA problem
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.