Yttertempgivare Alfa 166

Published by Gunnar Sundgren on

Forum Teknik Yttertempgivare Alfa 166

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Gunnar Sundgren
    Deltagare

Hej

min yttertemmätare har börjat visa konstiga uppgifter, 12 + fast det är kring noll när bilen står utomhus. Går ner till + 4 när jag kört ett tag. Förmodligen fel på givaren. Hur byter man givaren, någon som demonterat backspegeln (sitter i vänster backspegel)?

hälsningar Gunnar Sundgren, Umeå

Markus Odnäs
    Deltagare

Detta är jag också nyfiken på. Är det någon som vet vad det är för typ av givare? Så man kan mäta och luska ut vari felet ligger.

En lampa syns bäst när den blinkar.

Axel Lindgren
    Deltagare

Jag har haft samma fel på min 159:a. I mitt fall räckte det med en ordentlig rengöring. Tilläggas ska att hela bilen vid tillfället var rejält smutsig.

Axel Lindgren

Olof Larsson
    Deltagare

Hej, 

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i dagsläget men det är en mycket intressant fråga. Jag har själv samma problem på min 156:a när det blir fuktig väderlek. 

För ett par år sedan fanns det en lösning i en tråd på det gamla CAR-forumet (vilken jag inte kan hitta här på den nya sajten). Jag tog aldrig tag i problemet då men minns att lösningen var enkel. Givarbyte innbär nyinköp av komplett backspegel men alternativ åtgärd var inköp av en speciell termistortyp som kostade 15 kr på ELFA och lite kreativ installation. Har “gett mig den” på att fixa detta och återkommer om jag lyckas. 

Lycka till.

Bara en tanke…

Multikontakten i dörren brukar kunna ge kontaktproblem så att högtalarna börjar konstra.
    Yttertempgivaren går säkert också via denna kontakt. Testa att ta isär den och ge den en
    omgång med kontaktspray el. liknande?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Rikard Olson
    Deltagare

Bara ett exempel från Ebay. http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROME…3cf07542d8

Till min Opel kostar tempgivaren 203 kr på plats i Umeå.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.