- Detta ämne har 77 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2 februari, 2023 kl. 11:33 av
Goran Obradovic.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2017 kl. 22:15 #33897
Ursäkta Claes!
Jag svarade inte på din fråga, har för mycket i huvudet gällande denna växellåda då jag själv står i begrepp att lösa samma problem! Jag är inte bilmekaniker men har jobbat med att bygga maskiner i mer än 25 år, jag sticker ut hakan här…finns det missljud från kullager, är det helt bortkastat att byta olja. En bra/rätt olja är alltid oerhört viktigt men det finns ingen olja i världen som “lagar” ett kullager. När vi ändå pratar olja så cirkulerar det fel/olika information om mängden olja i denna M32 växellåda, det är ett av problemen, lika så att denna växellåda ofta blir väldigt varm, dvs oljan blir också självklart då väldigt varm, så det är viktigt att oljan bibehåller sina smörjegenskaper även vid höga temperaturer och att även byta växellådans oljan med jämna mellanrum, vilket inte finns som servicepunkt. Förstår att många bilar aldrig byter växellådsolja, men här pratar vi om en växellåda som verkar vara dimensionerad för att sitta på en lådbil med gräsklippar motor…
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
12 juni, 2017 kl. 06:15 #33898Håller med Mats, tyvärr är det inte troligt att ett byte av olja nu kommer hjälpa med tanke på att lagret redan börjat ge upp.
Jag är lika irriterad på detta trots att jag inte äger en bil med M32. Var dock väldigt nära att det blev så och jag småsneglar alltid på tänkbara 159Ti SW 1750tbi, men man drar sig ju lite just med tanke på växellådan. Nu har jag en F40 vilket verkar vara en pålitligare låda, synd att den inte hamnade i 1750tbi.
Kan bara hoppas att denna tråd väcker liv i de som kör runt med samma låda och än så länge klarat sig från missljud. Byt olja regelbundet (har det aldrig gjorts, vilket säkert är fallet på de flesta -gör det direkt), välj bättre spec. än original, fyll på mer olja än original. Gäller även de som fått lådan bytt (om man inte haft tur och fått en uppdaterad växellåda). Kanske räddar det en och annan växellåda?
Vore intressant att veta vad CC Motors byter till för lager och vad dom tar för jobbet. Finns ju även en och annan Opel i landet så borde finnas fler firmor som gjort detta förr och kan ge ett prisförslag.
Lycka till Claes och Mats! Vore intressant med uppföljning på hur detta löser sig. Lär finnas fler som behöver lösa samma problem framöver.
14 juni, 2017 kl. 12:56 #33899Helis första 159a hade en renoverad låda. Förra ägaren råkade ut för ett haveri nere i Tyskland. De renoverade lådan med argumentet att de höll bättre med de delar de satte i . Och det blev billigare en byta, men nu var detta i Tyskland.
14 juni, 2017 kl. 14:17 #33900Jag kom ihåg rätt…
det var nån på alfapower som fixade sin låda själv.Här finns det lite läsning i ämnet M32.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
14 juni, 2017 kl. 17:31 #33901Jamen titta det var ju jag.
Har hunnit köra några tusen mil nu utan bekymmer.
Min bil är även optimerad till ca 200hk och en massa mer i vrid. Drar ofta tunga släp och jag är inte alltid helt snäll på gasen.Hade jag gjort samma idag hade jag inte plockat ur lådan. Det borde vara möjligt att göra detta genom hjulhuset om man sänker motorn lite.
Jag köpte inte timkens uppdaterade lager utan från Snr som är en leverantur till timken. Snr lämnade även garanti.
Min totalkostnad för allt tror jag inte blev mer än 700kr och då var oljan dyrast. Jag är bara hobbymek men har billyft osv och det tog mig totalt ca 4-5h. Med alla verktyg hemma hade det gått fortare.19 juni, 2017 kl. 11:04 #33902Var kan man få reda på vilken låda man har med sitt chassinummer?
Serviceverkstad kanske?
24 juni, 2017 kl. 23:16 #33903Inlägg av Christer Andersson på 2017-05-25 13:33
Vilka räknas som “senare” modeller? Min är en -11 och den lades väl ned i princip då? Eller fanns den nån -12:a också?Min är en -12 dock tillverkad sent -11.
25 juni, 2017 kl. 07:05 #33904Fick i dagarna svar från AR Sverige att jag har en M32 i min 159. En -12 som är uttagen november 2011.
25 juni, 2017 kl. 09:26 #33905Har du inga missljud eller andra problem med lådan, byt olja i alla fall så har du gjort vad du kan utan något större ingrepp i plånboken och hoppas att du fått en av de “bättre” M32. Hur mycket olja som ska vara i denna låda verkar vara ett osäkert kort, på flera ställen har jag läst om att M32 = 2,4 liter olja, det hade jag in min 1750 Tbi, i serviceboken står det 2,0 liter för denna låda, förmodligen feltryck? En del rekommenderar mer än 2,4 liter, tar gärna emot tips och råd, ska gå till botten med min M32, måste vara lättare att fixa detta än att bli av med Alfa virus

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
25 juni, 2017 kl. 10:05 #33906Ja passa på att byta olja. Du som är göteborgare har ju fördelen att ha hustomtarna på AutoAlfa nära till hands. 0,5h (400kr) tog AutoAlfa för jobbet på min kompis 2,0jtdm. Kanske va lite stammispris då hans Bertone bott hos dom en del
. Men någon stor kostnad är det inte hur som helst. Olja går att beställa t.ex. här Fuchs däckonlineOljemängderna varierar dock med motor. 1750tbi har t.ex. mindre mängd olja än 2,0jtdm. Men att de ska ha mer olja än original verkar det inte råda någon tvekan om. AutoAlfa hade i 3l i min väns 159a 2,0jtdm och den har gått fint sedan dess.
Lycka till Fredrik!
26 juni, 2017 kl. 07:45 #33907Bilen har gått nästan precis 6000 mil så det blir bra att fixa inom kort med oljan. Enligt boken ska det vara 2 liter men kommer hälla på 2,3.
Magnus: Har precis flytt staden för mina hemtrakter Frillesås men löser det ändå.
26 juni, 2017 kl. 23:43 #33908Så vad är slutsatsen här?
M32 är skräp och ska ha olja varje 5000-6500 mil?
C635 är bättre men har också problem med dåliga lager?Personligt är detta nått jag hör för första gången (har aldrig haft tanken på att kolla om växelådan skulle vara dålig)
Min 159a TBI -12 har gått 11600 mil och jag har inte lagt märke till nått missljud. Dock så vet jag inte vilken växellåda jag har eller om oljan är bytt tidigare. Är rekomendationen att byta olja runt 6000 mil oavsett?
27 juni, 2017 kl. 07:53 #33909Inlägg av Andreas Martinsson på 2017-06-26 23:43
Så vad är slutsatsen här?M32 är skräp och ska ha olja varje 5000-6500 mil?
C635 är bättre men har också problem med dåliga lager?Personligt är detta nått jag hör för första gången (har aldrig haft tanken på att kolla om växelådan skulle vara dålig)
Min 159a TBI -12 har gått 11600 mil och jag har inte lagt märke till nått missljud. Dock så vet jag inte vilken växellåda jag har eller om oljan är bytt tidigare. Är rekomendationen att byta olja runt 6000 mil oavsett?
Finns ju tyvärr inga allmäna rekommendationer från Alfa själva. Kunde ju kanske förlängt livslängden på några växellådor. 5000-6500 mil rekommenderas från flera Opel/Vauxhall -mek, men även där verkar det saknas allmän rekommendation från biltillverkaren.
Hade börjat med att ta reda på vilken låda som sitter i. Är det M32 hade jag bytt olja direkt. Om inte annat så för att få i mer olja i lådan än original, så kanske de stackars små övre lagren får lite smörjning.
C635 finns det inte lika mycket info på. Är ju en Fiat-låda så inte riktigt lika vanligt förekommande kanske?
29 juni, 2017 kl. 12:39 #33910Fick svar från alfa nu, även jag har en M32 låda. Får väl ta och byta oljan då. Jag funderar dock om det har gjorts nån uppdatering på senare lådor eftersom jag har 11600+ mil utan några problem. Kan ju vara ett bra exempel också.
29 juni, 2017 kl. 20:00 #33911Det kan ju vara många faktorer som spelar in. Du har haft tur…
Ägt den sedan ny eller har förg ägare bytt oljan? Körsättet, du belastar inte lådan hårt hela tiden. Värmeutveckling – långa körningar osv. Min hade gått 7 600 då jag sålde den. Fungerade bra hela tiden, även om jag hade ett mysko durrande ibl vid motorbroms från den var “ny” ( fr 980mil ) Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.