Missljud växellåda 159 1750 Tbi

Forum Teknik Missljud växellåda 159 1750 Tbi

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 78 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33912
    Fredrik Brorsson
    Deltagare

      Christer: Vibrationer vid motorbroms har jag med. Hörde någonstans att det kunde vara motorfästen men har har kvar det även efter kamremsbyte då jag har för mig att man släpper på just dessa, och rimligen drar de efteråt. ? 

      #33913
      Mats Elm
      Deltagare

        Hej Andreas.

        Du har förmodligen haft tur med din växellåda . Om du har en från fabrik uppdaterad M32, dvs med större kullager och bättre förutsättningar för att smörja kullagerna, så ska det inte finnas någon plugg för att kolla oljenivån, som det finns på den äldre varianten, enligt info som finns på flera hemsidor.  Sök på Gearbox M32, eller inte… men i vilket fall som helst byt olja, och den ska klara att bibehålla smörjegenskaper vid högre temperaturer än en “normal” växellåda. Oljan är inte det enda problemet, men nog den gemensamma nämnaren till alla olika problem som kan uppstå med denna växellåda.

        159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

        #33914
        Mats Elm
        Deltagare

          Jag har inte bytt lager ännu i min M32 men det ska göras framöver, ny “End case” med större lager och bättre smörjning. Om någon vill/orkar läsa mer om M32 så kan jag längre fram uppdatera efter “operationen” hur min M32 såg ut. Jag har även en annan fundering över lådan, att vid hård acceleration på 2;an och snabbt lägger i 3:an så känns det inte “rätt”/ev något fel med synkningen. Lägger man i 3 :an sakta känns inte detta, gäller bara från 2:an till 3:an, M32 “standard” eller hur upplever ni era lådor. Obs! det finns inga som helst fel åtminstone än så längre på min låda, att växelspaken rör sig vid acceleration, har istället ett konstant missljud över ca 40 km/h, oavsett växel, som ökar i frekvens med farten. Förstår att lådan behöver plockas isär för ställa en säker “diagnos” för ev problem vid växling 2:an till 3:an, men det vore bra att vara lite förberedd, tar tacksamt emot råd om “synkroniseringsproblem” !

          159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

          #33915
          Magnus Berg
          Deltagare

            Spännande att höra hur det går med uppdateringen! Det får du absolut uppdatera oss med, så denna tråd får en bra slutkläm . Verkar inte helt ovanligt med slitna kuggar på tredje och fjärde växeln samt slitna synkringar. Står lite om det här umder “gear selection issues” som du kanske redan läst http://www.wgmotorworks.co.uk/repai…2-gearbox/ samt här https://www.eco-torque.co.uk/single…ults-Fixes

            En helt annan sak. En vän fick en glad överraskning då han konstaterade att det sitter en F40 -växellåda i hans 159 Ti 2,0jtdm 2009. Efter lite mer luskande kan man konstatera att det inte är helt ovanligt på 2,0 dieseln med F40. Verkar som det kanske är lite vanligare med F40 på tidiga 2,0jtdm. Hade jag varit spekulant på en 2,0jtdm skulle jag först ta reda på om den har F40, M32 eller C635.

            #33916
            Mats Elm
            Deltagare

              Hej Magnus! Bra att du är “vaken” och läser på, behövs stöd i denna fråga , även om jag är j-vligt envis på något sätt ska detta  problem lösas. Gör jag något så gör jag det ordentligt, lådan kommer att plockas ur och uppdateras, har också starka funderingar på att även montera en Quaife diff, overkill, ja säkert, men en Alfa är värd lite extra omtanke, särskilt om den kommer få lite extra effekt också framöver .

              159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

              #33917

              Tjena Mats,

              Enligt en bild på en Opel Astra ska pluggen sitta ovanpå ungefär i mitten på lådan är det enkelt att se eller behöver man ta isär en massa?

              Jag hade funderat på att chippa bilen man med denna lådan så känns det riskabelt. Det har pratats om att lådan bara klarar 320nm och det är vad det är orginal i både 185hk diesel och 200hk bensinvarianten.

              För övrigt så spökar forumet nått djävulskt när man skriver inlägg. Jag kunde inte få ihop ett citat utan att det såg ut som fan.Använder Firefox.

              #33918
              Magnus Berg
              Deltagare

                Inlägg av Mats Elm på 2017-07-11 09:26

                Hej Magnus! Bra att du är “vaken” och läser på, behövs stöd i denna fråga , även om jag är j-vligt envis på något sätt ska detta  problem lösas. Gör jag något så gör jag det ordentligt, lådan kommer att plockas ur och uppdateras, har också starka funderingar på att även montera en Quaife diff, overkill, ja säkert, men en Alfa är värd lite extra omtanke, särskilt om den kommer få lite extra effekt också framöver .

                Låter som min melodi, ska man göra något sånt här så är det lika bra att göra allt ordentligt. En riktig diff kan aldrig vara overkill…även om det innebär en viss kostnad. Men har man en fin bil som man vill behålla ett tag så kan det vara värt med lite goa uppdateringar.  Tror de har ganska hård åtgång på dem hos Autolusso så det är garanterat en bra produkt.

                #33919
                Magnus Berg
                Deltagare

                  Inlägg av Andreas Martinsson på 2017-07-11 20:57

                  Tjena Mats,

                  Enligt en bild på en Opel Astra ska pluggen sitta ovanpå ungefär i mitten på lådan är det enkelt att se eller behöver man ta isär en massa?

                  Jag hade funderat på att chippa bilen man med denna lådan så känns det riskabelt. Det har pratats om att lådan bara klarar 320nm och det är vad det är orginal i både 185hk diesel och 200hk bensinvarianten.

                  För övrigt så spökar forumet nått djävulskt när man skriver inlägg. Jag kunde inte få ihop ett citat utan att det såg ut som fan.Använder Firefox.

                  Prova att kika ner med ficklampa mellan batteriet och motorn så kanske du kan se den med lite tur.

                  Ja “32” i M32 innebär att den är specad för 320Nm. Sen finns det säkerhetsmarginaler. Känns ändå ganska snålt tilltaget och denna låda måste ha hamnat där i brist på något bättre. 

                  Hade nog undvikit att chippa den om jag varit dig och satsat på ett oljebyte och sen hålla tummarna för att lagren klarar sig.

                  #33920
                  Magnus Berg
                  Deltagare

                    Inlägg av Magnus Berg på 2017-07-12 06:21

                    Inlägg av Andreas Martinsson på 2017-07-11 20:57

                    Tjena Mats,

                    Enligt en bild på en Opel Astra ska pluggen sitta ovanpå ungefär i mitten på lådan är det enkelt att se eller behöver man ta isär en massa?

                    Jag hade funderat på att chippa bilen man med denna lådan så känns det riskabelt. Det har pratats om att lådan bara klarar 320nm och det är vad det är orginal i både 185hk diesel och 200hk bensinvarianten.

                    För övrigt så spökar forumet nått djävulskt när man skriver inlägg. Jag kunde inte få ihop ett citat utan att det såg ut som fan.Använder Firefox.

                    Prova att kika ner med ficklampa mellan batteriet och motorn så kanske du kan se den med lite tur.

                    Ja “32” i M32 innebär att den är specad för 320Nm. Sen finns det säkerhetsmarginaler. Känns ändå ganska snålt tilltaget och denna låda måste ha hamnat där i brist på något bättre. 

                    Hade nog undvikit att chippa den om jag varit dig och satsat på ett oljebyte och sen hålla tummarna för att lagren klarar sig.

                    Uppdateringen gjordes mitten av 2012 men kom inte i någon bil förens 2013->, så det talar ju tyvärr emot att någon 159:a har den uppdaterade lådan. Om den inte redan har bytts då vill säga. Vill du få reda på det är det kanske enklast att kontakta tidigare ägare.

                    “Generation 2 gearboxes were released from MY12.5 (2012 – 6 months in), although some cars were not installed with these until 2013+. These 2nd generation gearboxes come complete with improved oil galleries and, more importantly, larger bearings (55mm vs 62mm OD) with dramatically increased surface area.”

                    #33921
                    Peter Braun
                    Deltagare

                      M40 lådan minns jag från min tid på SAAB vxl-fabriken. Jobbade på husbearbetningen då. Var ensam med att köra den lådan. Tyvärr så hann vi bara köra lite mindre serier på denna låda innan tyskarna tog hela produktionen till sig. I och med detta så hade vi bara 5 växlade lådor kvar. Vad detta i slutändan ledde till är ju lätt att räkna ut. 

                      Att F40 inte hamnade i dieselbilarna som 1,9 & 2,0 samt bensinaren TBi är nog mest en ekonomisk fråga. F40 sitter ju annars i 3,2:an. Såg annars att Alfa hade planer då på en 159:a och Brera med 2,8 V6:a.

                      #33922
                      Magnus Örtlund
                      Deltagare

                        När jag böt lager i min låda fanns inga större koniska rullager endast uppdaterade. (Bättre)

                        När ändå alla axlar var ur gick jag igenom samtliga lager,drev syncringar osv och alla annat såg bra ut trots 24 000mil.

                        Något som syntes tydligt var all bränd olja. Lådan blir fruktansvärt varm. Nu vet jag inte vid vilken temp oljan tappar sina egenskaper men när det börjar närma sig 85-90 grader så är det för mycket. (oljan koksar och tappar sin smörjegenskap samt att små partiklar sätter igen smörjkanalen till det koniska rullagret.25mm)

                         Testat med en ir-mätare efter en vänta till tippen med tungt släp. Rev då bort hasplåten/plasten under bilen och tempen ligger då fint på ca 45-55grader vid körning med tungt släp. 

                        Kör idag med en modifierad hasplåt som leder upp fartvind på lådans underkant och som håller tempen nere. (Har tyvärr inte kollat tempen efter modifiering)

                        Har haft min 1,9 jtdm inne hos nordic tuning i falun och kör idag runt med 195hk 430nm.

                         

                        Lådan är simpel att jobba med bara man någon typ av grund hur ett koniskt rullager fungerar och drivs upp. ( Shimsas i gaveln på lådan )

                        Detta är mina erfarenheter och vad jag “tror” och är absolut inte 100% fakta. Är en simpel hobbymekaniker.

                        #33923
                        Magnus Berg
                        Deltagare

                          Inlägg av Peter Braun på 2017-07-12 09:02

                          M40 lådan minns jag från min tid på SAAB vxl-fabriken. Jobbade på husbearbetningen då. Var ensam med att köra den lådan. Tyvärr så hann vi bara köra lite mindre serier på denna låda innan tyskarna tog hela produktionen till sig. I och med detta så hade vi bara 5 växlade lådor kvar. Vad detta i slutändan ledde till är ju lätt att räkna ut. 

                          Att F40 inte hamnade i dieselbilarna som 1,9 & 2,0 samt bensinaren TBi är nog mest en ekonomisk fråga. F40 sitter ju annars i 3,2:an. Såg annars att Alfa hade planer då på en 159:a och Brera med 2,8 V6:a.

                          Ja dessa Alfor är nog de största motorerna som M32 sitter i och där borde de nog aldrig ha hamnat egentligen. Alla 2,4 diesel och 3,2V6 har F40 som du säger, men även flera 2,0jtdm har F40. 

                          Säkert samma turbomatade sexa på 325hk som sitter i min röda Kadett Caravan. Gillade nog trots allt den motorn bättre i Breran utan turbo och 3,2l.

                          #33924
                          Magnus Berg
                          Deltagare

                            Inlägg av Magnus Örtlund på 2017-07-12 09:31

                            När jag böt lager i min låda fanns inga större koniska rullager endast uppdaterade. (Bättre)

                            När ändå alla axlar var ur gick jag igenom samtliga lager,drev syncringar osv och alla annat såg bra ut trots 24 000mil.

                            Något som syntes tydligt var all bränd olja. Lådan blir fruktansvärt varm. Nu vet jag inte vid vilken temp oljan tappar sina egenskaper men när det börjar närma sig 85-90 grader så är det för mycket. (oljan koksar och tappar sin smörjegenskap samt att små partiklar sätter igen smörjkanalen till det koniska rullagret.25mm)

                             Testat med en ir-mätare efter en vänta till tippen med tungt släp. Rev då bort hasplåten/plasten under bilen och tempen ligger då fint på ca 45-55grader vid körning med tungt släp. 

                            Kör idag med en modifierad hasplåt som leder upp fartvind på lådans underkant och som håller tempen nere. (Har tyvärr inte kollat tempen efter modifiering)

                            Har haft min 1,9 jtdm inne hos nordic tuning i falun och kör idag runt med 195hk 430nm.

                             

                            Lådan är simpel att jobba med bara man någon typ av grund hur ett koniskt rullager fungerar och drivs upp. ( Shimsas i gaveln på lådan )

                            Detta är mina erfarenheter och vad jag “tror” och är absolut inte 100% fakta. Är en simpel hobbymekaniker.

                            Spännande rapport! Ja det är nog onekligen så att det är viktigt att byta oljan på denna lite då och då samt hitta en bra olja. OCH ha i mer olja än vad specen säger (vad jag förstått kan man i princip inte ha i för mycket eftersom det finns en avluftning i toppen så det bygger aldrig upp något tryck). 

                            WG Motorworks pratar om arbetstemperatur som överstiger 115 C. 

                            #33925
                            Mats Elm
                            Deltagare

                              Lysande idé Magnus att kyla med fartvinden! Har du möjlighet att lägga upp ett par bilder skulle det vara toppen! Angående shimsningen, har du några tips hur du gjorde/att tänka på för att få “lagom” spel i lagerna? Vill minnas att jag på någon av de Engelska företagens hemsidor som har mycket information om M32 så står det att en del fel på denna låda har uppkommit av fel shimsning från fabriken. Det kan ju vara en av anledningen till att vissa lådor klarar motorer med över 300Nm och att lådan kan rasa i bilar med mindre än halva detta vridmoment. Gemensamma nämnaren verkar dock vara oljan och det som du sett i din låda, att oljan blir “bränd” och täpper till samtidigt som den upphettade oljan inte längre gör sitt jobb.

                              159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

                              #33926
                              Mats Elm
                              Deltagare

                                Vad tror ni om denna idé för att kunna ha mer olja i M32 lådan som borde hjälpa till att smörja alla lager och med mer olja kunna stå emot värmen bättre: http://www.courtenaysport.co.uk/blog/2013/03/gearbox-breather-tank-astra-h-vxr-m32/

                                159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

                              Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 78 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.