Inlägg av Lars Söderman på 2016-03-21 13:05
Inlägg av Thomas Sjölin på 2016-03-06 10:50
Har man en dashcam blir det aldrig någon diskussion, bevisen är solklara sådana gånger. Det hjälper inte dig nu men för framtiden.
Dashcams räknas som bevakningskamera i Sverige och kräver därför tillstånd från Länsstyrelsen.
Har aldrig hört om någon som fått ett sådant tillstånd.
Nej, det där är fel.
Vore det så skulle det inte vara tillåtet gå runt och filma med videokamera på stan eller djurparken osv heller.
Det är fullt tillåtet att ha en dashcam även i Sverige. Det som inte är tillåtet att ha den filmande när du inte är i bilen. Du kan således inte montera en kamera i bilen som reagerar på rörelse och börjar filma om och när någon eventuellt skulle försöka göra inbrott i den. Att filma när du kör är helt lagligt.