› Forum › Allmänt › Köpa 159:a eller merca › Svar till: Köpa 159:a eller merca
Har för tillfället en 159 2,0 JTDm 2011 med 170hk motor. En trevlig bil på många sätt. Det som inte är bra med den är utrymmena och då främst bak. Bagaget är ok, däremot så har den en tråkig lasttröskel. En annan punkt att tänka på är att 159:an är väldigt känslig för däcksprut och stenskott (solid lack i alla fall). Den är mycket mer känslig än många andra bilar och relativt nya bilar kan se rätt risiga ut i lacken. Skärmkanterna längst ner blir snabbt sönderblästrade och rostiga. Skydda med rostskydd eller helst stänkskydd då man även skyddar sidorna på bilen. Annars så är kvaliten som på en medelbil. Hjullager och generator verkar vara de svagaste punkterna på bilen.
Har förövrigt haft en C-class Mersa som tjänstebil. Det var en 2011 med 2,2 diesel, automat och AMG paket. Jag tyckte den var väldigt trevlig. Bra balans och sportig fast kanske inte lika “på” som Alfan utan att 159:an skulle vara besvärlig för det. Alfan är bara lite rappare i styrningen. Däremot så är den fwd medan Mersan är rwd. Men att kalla mercan för gubbig är helt fel. Rymligare var den med och med något bättre kvalitetskänsla. Men att köra en Alfa är alltid lite speciellt. Däremot så är 159:an så pass “vanlig” i sitt handhavande att man inte behöver vara märkesfanatiker. När det gäller service så är nog Mercan dyrare än Alfan om man räknar den vanliga servicen.