› Forum › Allmänt › Avauktorisationer av Alfaverkstäder › Svar till: Avauktorisationer av Alfaverkstäder
det är så här att fca som idag är generalagenten som har hand om alfa , fiat och massa andra märken. har gjort en rejäl undersökning av verkstäderna och återförsäljarna för att se om dom uppfyller kraven för att få vara auktoriserade för alfa romeo. fiat. jeep, osv osv. detta är inget konstigt då det har tagit snart 6 år att bygga upp ett nätverk i sverige. nu verkar man vara ikapp med allt jobb detta har inneburit. detta är inget konstigt då alla återförsäljare, verkstäder har sluppit detta under jätte många år. jag har själv sett dessa handlingarna vad som krävs och vilka krav dom har på tekniker osv. detta är absolut inga orimliga krav. tom min gamla arbetsgivare var det ok för , där jag vet dom inte har någon tekniker. inte alla verktyg som krävdes osv osv. har du en verkstad som inte gjort några investeringar. uppfräschningar på jättelänge så blir det lite kostsamt. det ska vara snyggt. fräscht. ett visst antal mekar platser med , 2 pelare, 4 pelare. diverse verkstads utrustning som bör vara på verkstad inte bara för alfa då.. anledningen till att många eller en hel del hoppar av karusellen är bristande underlag med kundbilor efter garantierna är slut. då är det ju tyvärr så här att kunderna kör till andra ställen som mekonomen. meca. allibabbas mack o fix osv osv. det köps massa delar från dessa firmor. från utlandet. allt detta påverkar så klart dom som har lagt ut massa pengar för auktorisationen för alfa romeo. detta är väldigt trist att det blir så här. men många gånger är kunderna själv orsaken till att det är verkstäder som hoppar av. sen finns det ju verkligen verkstäder som inte skulle fått vara detta. Alfa Romeo är idag klassat som Fca premium märke tillsammans med jeep.. detta kommer dom blir när giulia lanseras fullt ut. detta är den stora anledningen till att dom börjar kolla upp verkstäderna så dom klarar den nya standarden.. dom som väljer att vara kvar satsar och fräschar upp sina lokaler om det behövs, dom ser en framtid och är beredda på att satsa.. så det snacket som dom kommer med att fca ställer så in i bomben höga krav är inte riktigt sant. dom har krav. ja men inte så som det sägs.. det är få verkstäder som blir av med auktorisationen, det är snarare så att dom själv säger upp den..
Rickard
Alfa specialisten / Account Manager för Autocom Diagnostic Partner AB.