› Forum › Allmänt › Alfa + Sauber i F1 = sant ??? › Svar till: Alfa + Sauber i F1 = sant ???
Då var det dax med en ny insuniation från FCA bossen Sergio M gällande Alfas återtåg till F1. I varje fall så tog han upp det vid en presskonferens/Julsammankomst. Nedan är saxat från Aftonbladets Anna Andersson;
Januari 2017 ja…då ska de nya bilarna presenteras. Räkna med att de ser väldigt annorlunda ut jämfört med årets eftersom det är ett nytt reglemente och första team ut att presentera sin bil är…
…Ferrari. Den 24 februari i Fiorano.
När vi ändå pratar om Ferrari så har president Sergio Marchionne kikat på Red Bulls lösning med att ha ett juniorteam och han vill gärna att Alfa Romeo ska klicka in i F1 och ta den uppgiften åt Ferrari.
– Det finns plats för en comeback för Alfa Romeo, möjligtvis blir det ett samarbete med Ferrari, säger han när han träffar utvalda journalister i samband med en traditionell julsammankomst.
– Alfa Romeo skulle kunna vara en bra språngbräda för unga italienska förare.
Stallet har kontrakterat Antonio Giovinazzi, tvåa i GP2 2016, som reservförare för 2017, men har ingen förarplats för honom än.
– Det finns även andra talanger som har svårt att hitta en plats, säger presidenten.
– Alfa Romeo kunde erbjuda dem den förarplatsen.
Helt klart intressant och spännande tycker jag. Man behöver inte vara ett toppteam, för det ger en aura som AR har i sina rötter.
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Q4 Veloce, Black Edition 2,0-280hk -2019