› Forum › Allmänt › 156 GTA SW på Nordic Auto › Svar till: 156 GTA SW på Nordic Auto
Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-06-23 13:00
I mitt supplement i instruktionsboken som behandlar GTA speciellt står det tydligt att GTA INTE SKA UTRUSTAS MED DRAGKROK.
Misstänker att släp kombinerat med 250 Hk och framhjulsdrift är en dålig kombo!
Jag hade en svensksåld GTA SW med drag och det den bästa dragbil jag haft. På landsväg och motorväg var det bara att lägga i 6:an, gasa upp till lämplig hastighet och aktivera farthållaren så var det bara att åka. Man behövde aldrig hålla på att växla ner för uppförslut osv, den bara drog… 
Min spaning är att jag tror att importören (säkert understödda av fabriken) inte brydde sig om att typa GTA för släp pga kostnad och / eller praktiska orsaker samt image / marknadsföring. Ford gjorde likadant med Mondeo ST220 tex och det finns flera andra exempel där prestandaversionerna inte typats för drag. Därav texten i instruktionsboken. Rent strukturellt är det ju samma bil som övriga 156:or så det finns ju ingen hållfastighetsmässig anledning att det inte skulle fungera.
Hur det kan komma sig att några exemplar trots detta har en släpvikt i regbeviset kan man ju spekulera i men jag gissar att det har med mänskliga faktorn på transportstyrelsen att göra helt enkelt. 