Jag har en MiTo med 135 Hkr motorn från 2013 som jag köpte 2014 med drygt 200 mil på mätaren. Den har funkat bra, fått bytt ett krängningshämmarestag på garantin (som för övrigt är 5 år) som enda reparation utöver vanlig service. Nu i somras har jag bytt skivor + klossar, det sliter när jag jagar runt med den på banmötena
.
Bullrig..? Ja, kanske det. Inget som jag reagerat på direkt. Däremot varnar jag dig för att köpa en med solid röd lack (Rosso 289) Fruktansvärt känslig för stenskott. När jag påtalade det hos min auktoriserade verkstad log dom åt mig och sade “glöm att det är en garantiåtgärd…
Nu har den passerat 6000 mil och knatar på bra. Att snålköra har jag inte lyckats med ännu, ca 6,9 L/100km snittar jag. Det beror på att den är förbaskat kul att köra. Speciellt i D-läget. Att jag har en box från Diesel-Kraft kanske speglar den höga bensinförbrukningen…
.
Jag skulle lätt köpa en ny MiTo 2016 om det fanns att köpa i Sverige. Tycker den nya fronten är snygg.
Ciao/Micke