› Forum › Allmänt › Alfa Gtv 3,2 › Svar till: Alfa Gtv 3,2
Kul inlägg! Stärker min inställning till hur man bäst modifierar en GTV för “kaffepengar”. Åtgärden Du beskriver bör ha gett ca 250 hp och klart förbättrad respons. Om Du jämför detta med en 3.0 där man inte har optimerat motorstyrningen och har den gamla catten kvar så har Du ett övertag på ca 30 hp och en betydligt aggresivare mappad motor. Jag hade motsvarande setup i min GTA SW med grenrörscattarna kvar och kan intyga att det är en vild och skönsjungande maskin man har. Jag har svårt att se behovet av att modifiera downpipe för bättre ljud och högre effekt. När man mappar om en 3.0 så får man en lika vild maskin eftersom Alfa av någon outgrundlig anledning valde att kraftigt begränsa effekt, varvtal och respons. När detta är korrigerat (tex Squadra Tuning Chip) så har man en makalös maskin. Jag har haft alla varianter av Busso både på längden och tvären utom den med förgasare och mina två favoriter är 164 QV med 12V V6 3.0, som var mycket smidig med ett bottendrag som jag inte fått av någon annan och den Squadra chippade GTV V6 3.0 24V som bäst beskrivs som vild och vacker. Tycker inte 3.2 tillför särskilt mycket och att faceliften är misslyckad. Jag håller på -97orna som är lika hopplösa att hitta i gott skick som de faceliftade.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.