Kladdig plastinredning i 166:a

Published by Patrik Karlsson on

Forum Allmänt Kladdig plastinredning i 166:a

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17079
    Patrik Karlsson
    Deltagare

      Hallå

      Numer ägare till en Alfa Romeo 166. Den lider av samma sjuka som min tidigare GTA, nämligen att delar av inredningen(plastpaneler) har ett kladdigt ytskikt på sig. Som om ytan lösts upp av nån anledning. Googlat lite och det finns tips på åtgärder, men jag tänkte höra om nån härinne attackerat problemet på sin bil med lyckat resultat?

      Det är ganska stora bitar, såsom handsfacket och panelen mellan framstolarna som lider av denna sjukan. Tips emottages tacksamt!

      Diskussion på Alfaowner: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa…stics.html

       

      Med vänlig hälsning Patrik

      Alfa Romeo GTV6 -86 166 3.0 -99

      #17080
      Lars Söderman
      Deltagare

        Hade samma problem på mittkonsolen på min GTV 916. Jag lämnade bort den till en lackfirma som slipade bort den gamla kletfärgen och lackade om konsolen. De använde an vnlig svart färg, men la sedan en matt “soft” klarlack så man får den där matta mjuka känslan som original (fast inte kladdig d&aring.

         

         

        #17081
        Martin Frykstam
        Deltagare

          Enligt min bils förre ägare går det att tvätta bort kladdet med typ t-röd eller annan alkohol. Har själv provat på andra plastprylar, blev bra.

          #17082

          Det är ett jäkla skit det där tyvärr. Är det riktigt illa verkar bara omfärgning hjälpa. 

          Citrusbaserade medel brukar ta bort det mesta av äckelytan.

          isopropanol, kokande vatten, nagelfärgborttagningagrejer är också favoriter förbatt ta bort sådant. 

          Nackdelen verkar vara att enligt den tråden är all 166plast svart i grunden så har gegget gått för långt får man inte bort det utan att ta sig ner till det svarta lagret och färga om med plastikote och liknande produkter. En annan idé är att köpa vinylark och limma fast på panelerna. 

          Eller köpa bättre begagnat och byta ut.

          Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

          #17083
          Patrik Karlsson
          Deltagare

            Tack för svar och tips! Det känns som att mina paneler är så illa åtgångna att det skulle vara svårt att få bort klägget enbart genom att torka av ytorna med något starkt medel… Det är ett tjockt lager som ska bort.

            Min inredning är svart, så det underlättar ju om man behöver lacka plasten. Värre om man har brun plast. Eller blå…

            Jag får börja i ena änden, så får vi se hur omfattande det blir. Kladdet måste bort i alla fall, det är en fin bil i övrigt som förtjänar bättre

            Alfa Romeo GTV6 -86 166 3.0 -99

            #17084

            Har du svarta paneler så har du ju tur. Den äckliga geggan är bara att torka bort då tills du kommer ner till den svarta grundplasten. 

            Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

          Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.