Startspärr
Published by Lars Söderman on
- Detta ämne har 26 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 18 januari, 2018 kl. 13:04 av
Patrik Jansson.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2014 kl. 08:39 #24317
Inlägg av Martin Sipek på 2014-04-08 07:54
Lars, jag är djupt imponerad. Var får du dina olika programsnuttar ifrån som du flashar kretsarna med, skriver du dem själv? Vilket språk är det skrivet i? Som sagt djupt impad.Tyvärr är jag, om inte programmeringsanalfabet, så i alla fall svårt dyslektisk.
Men jag är rätt vass på att leta information på nätet, och är man tillräckligt envis så hittar man mycket godis. Det svåra är att många sitter och håller på kunskapen om hur man hanterar sånt här, eftersom de har det som business, så man får verkligen lägga pussel och prova sig fram.8 april, 2014 kl. 10:01 #24318Hats off!
12 maj, 2014 kl. 11:14 #24319Imponerande Lars! Du har pm.
5 augusti, 2014 kl. 12:32 #24320Delar dessa ECU:er hårdvara m.m. så man kan anta att dom går att programmera om på samma sätt även om dom har olika Bosch-nummer?
Dom ser ju hyfsat lika ut till utseendet i allafall…
Jag tänker t ex på ME3.1 som sitter i GTV 3.0 från -01 och framåt.
5 augusti, 2014 kl. 12:56 #24321Inlägg av Patrik Öhrström på 2014-08-05 12:32
Delar dessa ECU:er hårdvara m.m. så man kan anta att dom går att programmera om på samma sätt även om dom har olika Bosch-nummer?
Dom ser ju hyfsat lika ut till utseendet i allafall…
Jag tänker t ex på ME3.1 som sitter i GTV 3.0 från -01 och framåt.
När det gäller ME7.3.1 så verkar det vara samma. En 156 GTA har provstartats med en ECU från en 156 2.0TS som fått GTAns mjukvara, och det verkade funka som det ska. Ska göra samma operation till en 166 3.2 så snart jag får tid, så får vi se om det också fungerar.
ME3.1 har jag inte labbat något alls med hittills.
5 augusti, 2014 kl. 14:42 #24322Inlägg av Lars Söderman på 2014-08-05 12:56
…ME3.1 har jag inte labbat något alls med hittills.Usch, så slarvigt av dig!
Jag är fullständigt Räserskadad
19 september, 2014 kl. 12:52 #24323Hur meckigt är det att hitta masternyckelns kod i immobilizern när man dumpat ut minnet?
Det vore ju kul att återskapa masternyckeln, bara för att det går.
19 september, 2014 kl. 20:37 #24324Det kan jag fixa om du har den gula immoboxen. Jag har utrustningen som behövs för att fixa ett transponderchip som är master.
18 december, 2014 kl. 08:47 #24325Inlägg av Lars Söderman på 2014-08-05 12:56
Inlägg av Patrik Öhrström på 2014-08-05 12:32
Delar dessa ECU:er hårdvara m.m. så man kan anta att dom går att programmera om på samma sätt även om dom har olika Bosch-nummer?
Dom ser ju hyfsat lika ut till utseendet i allafall…
Jag tänker t ex på ME3.1 som sitter i GTV 3.0 från -01 och framåt.
När det gäller ME7.3.1 så verkar det vara samma. En 156 GTA har provstartats med en ECU från en 156 2.0TS som fått GTAns mjukvara, och det verkade funka som det ska. Ska göra samma operation till en 166 3.2 så snart jag får tid, så får vi se om det också fungerar.
ME3.1 har jag inte labbat något alls med hittills.
En liten uppdatering här. Tyvärr är det är olika hårdvaruversioner av ME7.3.1 i de fyrcylindriga och sexcylindriga motorerna, så man kan inte ta en ECU från en radfyra och sätta i sexan. Öppnar man ECUn blir det väldigt tydligt att det inte finns drivning för sex tändspolar.
18 december, 2014 kl. 11:37 #24326Då har jag lagt sista pusselbiten på plats för “Alfa Romeo Code 1”, immobilizersystemet som sitter i 145, 146,155, GTV/Spider 916. Efter en del djupdykande arbete så har jag nu lyckats klura ut hur man räknar fram “Emergency Start Code” alltså den kod som finns på bilens “Code Card” och som används för att nödstarta bilen om immobilizern krånglar, och skrivit en programvara som gör beräkningsjobbet. Jag har också skaffat utrustning för att koda av låscylindrar, så nu börjar det bli ganska komplett.
För dessa bilar (145,146, 155, GTV/Spider 916) kan jag nu hjälpa till med det mesta, tex:
Inget kodkort:
Jag kan få fram både mekanisk och elektronisk kod, antingen från Masternyckeln, eller om den inte finns, från den gula immobilizerboxen och en godtycklig nyckel.
Masternyckel eller annan nyckel saknas:
Jag kan få fram mekaniska nyckelkoden från godtycklig nyckel, (eller bild på nyckel) och data för att programmera nyckeltransponder från den gula immoboxen. Jag kan även programmera transpondrar.
Alla nycklar saknas:
Jag kan avkoda en låscylinder och få fram mekaniska nyckelkoden från den. Sedan kan man tillverka nycklar som passar låset och programmera dessa med rätt tranponderdata för att starta bilen.
Helt stänga av immobilizern:
Jag kan helt stänga av immobilizerfunktionen t.ex. för en banbil där man bara vill ha en startknapp. (Gäller inte alla modeller).
Nyare bilar (156/147/GT)
För nyare modeller (156/147/GT) kan jag göra en del av ovanstående.
Hör av dig om du behöver hjälp, så ska vi se vad som går att ordna!
18 december, 2014 kl. 12:41 #24327Jag blir bara mer och mer imponerad, snyggt jobbat. Hoppas dock att jag skall slippa behöva utnyttja dina kunskaper.
18 januari, 2018 kl. 13:04 #24328Skulle gärna komma i kontakt med Lars S då jag har litet nyckel problem
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 156 2,0 JTS Selespeed 2005
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006 Såld
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010 Såld
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 1988 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.