› Forum › Allmänt › Mycket bullrig Giulietta › Svar till: Mycket bullrig Giulietta
Nu är det bara ett konstaterande men så upplever jag det.
På min GT hade jag Goodyear F1 18″ från början men bytte till 17″ Dunlop Maxx RT efterförslag från den firma i Italien jag köpte fälgar och däck ifrån.
Greppert kändes bättre fast inte så mycket med GY, givetvis säkert beroende på att det var 225/40-18 kontra 215/45-17.
Ljudnivån var också skillnad på d v s bättre med Dunlop men kanske p g a samma anledning.
På min Giulietta har jag Bridgestone Turanza 17″ medan på sonens QV är det nya Pirelli P-Zero 18″. Ljudnivån känns lika hög eller lika låg beroende på hur man ser på det och min slutsats är att bättre grepp på blöt asfalt = bullrigare. Dessutom, förlåt om jag säger det, men asfalten på motorvägarna är under all kritik, säkert p g a att det skall klara av dubbdäck, salt, kylan etc men det är det som orsakar mest buller. Det räcker att flytta sig lite utanför “spåren” för att få bilen att rulla mycket tystare.
Alberto