- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 13 september, 2025 kl. 16:42 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
<p style=”text-align: left;”>Hej Gruppen, har inte varit här på forumet i kanske 15år…</p>
Frugans pappa gick bort och var en Alfa fantast.
Vi har fått ett utav hans Alfor. Jag vill inte ha en projekt till men det betyder mycket för min fru att vi ska få igång hans bil!
det är Een 166:a från år 2000 och vi vet ingenting om bilen förutom följände:
MY2000
V6 motor med manuell låda, tyg interiör, lite lacksläpp på motorhuv, och ingen nycklar.
första registrering i Sverige September 2004 och avställd kort därefter 2005.
Vet inte om han köpte den som reservdels bil eller om någonting rasade kort efter han köpte den/importerade den.
bilen är i reletivt bra skick och kan inte ha rullat så många mil.
vi letade efter nyklar till alla 4 av hans bilar och hittade tyvärr ingen Alfa nycklar!
ska hämta den på släp men utan nycklar blir det att slå av rattlåset för att kunna få ut den från tomten antar jag.
så till frågorna.
kan man beställa en nyckel på bilens vin?
Om det går inte att beställa en ny nyckel, hur jag bäst kan lossa rattlåset (eller om det blir skruvmejsel och släggare?)
Tror du det går sen att köpa en begagnad rattlås/tändningslås/nyckel?
Antar nyckeln är kodade till stöldlarm, immobiliser, motorstyrdon?
Tacksamt för tips.
Blir intressant att se om man kan få liv i den och se om motorn går runt, om kopplingen är paj, växellådan osv.
men steg ett är att kunna vrida ratten och få den på släpet…..
Uppdatering:
A-Z Bilnyklar i Göteborg kodade 2 nya nyklar till immobiliser boxen och bilen startade idag.
kopplingen är slut, så nu vet jag varför den ställdes av 2005.
någon som vet hur mycket jobb det är att byta koppling på en 166:a med Bussso motor?