- Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 21 juni, 2016 kl. 08:34 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Inlägg av Nihat Dizdar på 2016-06-13 22:19
Inlägg av Christer Andersson på 2016-06-13 19:51
Jo, man undrar hur de resonerar. Det såldes kanske flest dieslar av sista modellen av 159 samt att många köper diesel idag.
De som köper bensinare är kanske få… så då satsar de på det som säljer.Faktiskt inte så märkligt när man tänker efter. Skall man växa som man har som målsättning så handlar det om att ta marknadsandelar och då från premiummärkena som mer eller mindre uttalat, vilket vi också diskuterat här. Då är det bara att titta på de 3 stora och deras fördelning av bensinare mot diesel i Sverige;
BMW 3 serie 90% diesel
Audi A4 70% diesel
Mercedes C-klass 70% diesel
Då blir bilden som sagt ganska tydlig, vad vi än tycker. Själv siktar jag också på bensinare men får se om jag väntar till 250/280hk varianterna nu eller om jag nappar på 200hk. Den verkar uppenbarligen väldigt pigg enligt alla tester jag läst.
FCA har sagt att de tror att det kommer bli 78 % diesel för Alfa Romeo vad gäller försäljningen, så det är inte helt konstigt att de kommer först. Men väntar gärna på 280 hk varianten jag också. Dock så såg det ut som att den kommer bli fyrhjulsdriven istället för bakhjulsdriven.
Det finns en bra sammanställning av kombinationer och priser på Auto Lounges hemsida, http://www.autolounge.se, om ni vill ha förslag.
Nu längtar jag efter att kunna åka och titta på den.
Jag ser att de finns på Blocket också.
Det verkar som priserna rusar iväg rätt häftigt när det läggs till utrustningspaket… men inga vanliga bensinare ännu.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13