- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 4 oktober, 2015 kl. 10:43 av
Herbert Salomonsson.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2015 kl. 19:57 #29990
Inlägg av Ellinor på 2015-09-29 21:29
Problemet är ju också att det tydligen är feltryckt på reservdelsnumret i katalogen men kanhända att vajern med tillhörande växelspak kan passa. Tror att det är bäst att jag vänder mig till en auktoriserad verkstad. Årsta lät ju riktigt bra. Har bott där en gång i tiden. Är ju Stockholmare från början?
Ni kan nog inte fatta vad glad jag är för att ni hjälper mig att “hitta” rätt. ?
feltryck i vilken katalog ?? alfas ? njae tror ja inte på . det är så att verkstaden som tog hem delar till din bil med all säkerhet fått eller beställt fel.
jag jobbar på auktoriserad verkstad. har haft egen och inte sett felaktigt nr någon gång på sökning med chassnr.. söker man utan chassinr så kan det finnas ett antal olika. den där verkstaden du har anlitat har dom hängt av vajrarna och kollat så spaken är lika trög som med dom kopplade på växellådan. mest troligt är dom inte det men det kan ju även hända.du kan skicka mig ditt regnr så kan jag kolla i mina reservdelskataloger på jobb..
hoppas mekonomen verkstaden vet att man får demontera ner hela avgasröret för att få ner ramen där växelvajrarna sitter fast i växelspaken. man kan inte byta vajrarna utan och ta ner växelspaken neråt.. det går inte att byta med den i bilen då vajrarna går ovanför värmeskärldarna ..
min mail är
mvh
rickard
Alfa specialisten / Account Manager för Autocom Diagnostic Partner AB.
1 oktober, 2015 kl. 15:00 #29991jag är definitivt “auktoriserad” men på vad??
1 oktober, 2015 kl. 15:51 #29992Hehe…. ja det vet nog bara du?
4 oktober, 2015 kl. 10:43 #29993Inlägg av Patrik Bergman på 2015-09-28 15:19
På min förra 156:a -05 diesel så var det en kärvande nylonbussning vid växellådan där växelwiren ansluts. Spaken gick bra fram/bak men trög i sida. Tog loss bussningen och slipade försiktigt (verkar svälla med tiden) + lite fett. Blev bra!Instämmer – jag hade kärvande växelspak på min 147-05. Orsaken visade sig vara ovanstående nylonbussning. Om jag minns rätt så var det ett lätt fel att fixa. Bort med batteriet och öppna infästningen av växelwirarna. Sedan kommer man åt den kärvande bussningen. Avputsning och infettning, därefter fungerade det bra så länge jag hade kvar bilen (åtminståne tre ytterligare år)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.