öppet filter

Published by Anders Petrini on

Forum Teknik öppet filter

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26858
    Anders Petrini
    Deltagare

      Det sitter nått sportsystem på, som jag just nu inte kommer på vad det heter. Men det låter gött, skulle bara vilja ha lite vassare ljud. Men å andra sidan så borde väl ett chip göra en det på ljudet med. 

      916 gtv 30 24v

      #26859
      Henrik Ahnfeldt
      Deltagare

        På min (97-a 16v) satt det en insugsljuddämpare på som satt ivägen när jag byggde bromskylning. Den åkte väck och sen drog jag en tratt med slang från sidan av kofångaren, rakt in i originalluftburken med sportfilter i. Ett galet härligt sugljud som nog bidrog till en svartflagg på Knutan. Kolla om du har en sån modernitet. Ett chip gör nog inte så mycket mer än att höja varvstoppet o h lite blandning. Men det ska jag inte uttala mig om innan jag testat att stoppa i original och kört.

        (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

        #26860
        Anders Petrini
        Deltagare

          Henrik var sitter denna dämpare? Är det något i samband med luftburken?

          916 gtv 30 24v

          #26861
          Henrik Ahnfeldt
          Deltagare

            Inlägg av Anders Petrini på 2014-10-17 07:45

            Henrik var sitter denna dämpare? Är det något i samband med luftburken?

            Ja, följ slangen/röret som går från luftburen och utåt mot det fria. Har sett olika varianter. På den senaste fanns det ingen så det är inte säkert att det finns någon.

            (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

            #26862
            Robert Hedin
            Deltagare

              Kan detta vara ett sätt att få ‘häftigare’ ljud? Tror att det skall sitta en insugsdämpare där ‘tuggummit’ sitter. Jag tänkte ersätta detta med ett alu-rör. Tack Henrik för Biltematipset!

              156 GTA Q2

              #26863
              Martin Sipek
              Deltagare

                Fredrik, plenumet I kolfiber, var köpte du det och vad går det loss på? Fyller det någon annan funktion än den extrema ballhetsfaktor och eventuellt något kilo?

                #26864
                Thomas Bodén
                Deltagare

                  Inlägg av Anders Petrini på 2014-10-16 20:44

                  Det sitter nått sportsystem på, som jag just nu inte kommer på vad det heter. Men det låter gött, skulle bara vilja ha lite vassare ljud. Men å andra sidan så borde väl ett chip göra en det på ljudet med. 

                  Kika på ett Wizard-system… Det finns en massa på YouTube och på AlfaOwner.com att höra och läsa. Sen finns det ju en massa alternativ till det så klart.

                  156 GTA Sportwagon

                  #26865

                  Ja ersätt den plastkröken med aluminiumrör så får du något mer rrroooooooo-ljud vid låga varv. Morrar lite extra helt enkelt. 
                  Ett konformat sportluftfilter ger mer ljud än autodeltas skumfilter för originalburken så om du passar på att borra hål i luftburken får du mer ljud. 

                  på 3.0 V6 kan du lämpligtvis lämna in till en motoroptimerare eller skicka din ECU till squadra tuning i holland och faktiskt få ett gäng extra pållar. 
                  Där har du den egentliga effekten att hämta om du vill ha ut mer av din motor, inte så mycket på luftfiltersidan. Där hittar du bara ljud snarare än hk. 

                  Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                  #26866

                  Inlägg av Martin Sipek på 2014-10-17 10:43

                  Fredrik, plenumet I kolfiber, var köpte du det och vad går det loss på? Fyller det någon annan funktion än den extrema ballhetsfaktor och eventuellt något kilo?

                  Jag köpte mitt via Tim Lamont på ACTperformance i England, dom säljer även via monzasports i england som mellanhand. Det var nästan gratis!  Pris står på hemsidan, plus brittisk moms 19% på det och frakt. Kostar som en halv 3.0motor ungefär. Men säg inte det till tjejen min……… 
                  Plenumet ger lite ljud men mindre än jag trodde. Det är dessutom någon liter större i volym än original och har kolfibertrattar invändigt för att mata in luften ordentligt. Det ger lite puff på höga varv. Bänkning på 3.0L motorerna visar på en god drös med extra hästar och lite mer Nm än antal hk. En investering inför framtida projekt ser jag det som. Den dag jag bygger min trimmade 3.0 som jag drömmer om med högre kompression och GTAkammar och wizardsystem som Thomas så elakt länkade till har jag tänkt att montera kolfiberplenumkammaren och mappa om motorn, men den bilen ligger längre bort i planeringarna. 

                  Just det: originalplenum väger ca. 14 kg med trottel och tillhörande anslutningar monterade och detta vägde 1.5kg utan krimskram. Minst 10kg lättare än original och man kan spela trumpet på det innan man monterat det och därmed få väldigt konstiga blickar från sin respektive. 

                  Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                  #26867
                  Martin Sipek
                  Deltagare

                    Jag lovar att inte säga något till din tjej, vet hur det är, brukar också dela med pi innan jag säger beloppet. Å andra sidan har frugan erkännt att hon gör samma sak.

                    #26868
                    Robert Hedin
                    Deltagare

                      Oj oj det där Wizardsystemet lät styggt  Någon som har och vet vad det går löst på? 

                      156 GTA Q2

                      #26869

                      Det kostar beroende på brittiska pundet ca 6000kr.

                      Sök på wizard på alfaownerforumet.

                      Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

                    Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.