Inlägg av Per Wadén på 2016-06-25 14:51
Mycket att fixa!
Akta dig så att karossen inte slår sig när du har så lite som håller ihop fram och bak vagn, är ju i princip bara taket och kardantunneln som bär upp det hela.
Svetsa på några 30 x 30 järn strax ovan tröskel lådorna och strax nedanför fönsterlinjen. och gärna ett kryss där emellan.
Per
Jag kommer att svetsa in “förstärkningar” när jag börjar kapa isär mittentröskel och innertröskel! Yttertröskeln är såpass klen att jag känner mig säker på att bilen håller sig med den borta!
Men det jag känner som osäkert är att man “måste” kapa av både A-stolpe och B-stolpen längst ner för att kunna byta mittentröskel! då är det svårt att “säkra” så att det inte flyttar sig!……men det finner nog en lösning…….innan jag börjar på det skall jag renovera upp gångjärnen och passa in dörrarna.
Inlägg av Björn Jägerstedt på 2016-06-26 20:49
Kul att se att det går framåt!
Snart vänder det och blir roligare när man får pula dit lite ny plåt
Ja snart är det färdigskrapat, ska försöka få den blästrad snart! sen vänder det……hoppas jag
Det som jag sett som värsta problemet är en gammal krockskada, Vänster innerskärm och ramben är skadade/ dåligt riktade. framvagnsbalken verkar sitta “rätt” den har varit lossad från rambenet och blivit framflyttad ca 15mm vilket ger den rätt kryssmått. Det går att göra så men det är ju inte riktigt rätt
Så jag bestämde mig för att börja demontera för att se hur långt skadan går!
Nu insåg jag att det inte är mycket som håller ihopa den! måste på något sätt fixera framvagnsbalken och inte låta den stå på hjulen!
Fick loss innerskärmen och den var värre än förväntat (varför är det nästan alltid så
blästrade av den och insåg att jag får leta efter en annan!
Imponerande, heja!
Ola W