- Detta ämne har 51 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2 november, 2015 kl. 22:07 av
Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
27 juli, 2015 kl. 19:41 #48175
Så då börjar jag Airbagmysteriet. Just nu vill inte ECU’n prata med min dator….ska se om det går att lirka med den eller om den envisas och jag behöver skaffa en ny ECU?!
27 juli, 2015 kl. 21:59 #48176Just nu är prognosen skit bakom PC’n så i morgon ska det kopplas på nytt, annorlunda och förhoppningsvis bättre sätt!
27 juli, 2015 kl. 22:06 #48177På min röda GTV så hittar datorn inte ECU om man inte luras och låtsas att den är en 916 Spider. Vet inte om ECU:n bytts under den tyska tiden eller om det är ett fel i diagnosprogrammet. Du kan ju alltid prova innan Du betraktar Dej som okunnig.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
27 juli, 2015 kl. 22:11 #48178En fråga om den 8-åriga kamremmen som såg fräsch ut: Vilket fabrikat? Var det månne min favorit Conti??
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
28 juli, 2015 kl. 10:50 #48179Ang. airbagen, kolla med Lars Söderman här på forumet. Han fixade min till min Spider. Jag plockade loss airbagboxen och skickade den till Lars som tog bort felkoderna. Nu är den återmonterad och inga problem mer.
larsjoh51
28 juli, 2015 kl. 12:44 #48180Håkan, vad det gäller kamremmen finns ingen text alls kvar på remmen – men rullarna är SKF och spännaren verkar vara originaldel eftersom det är samma fabrikat som låg i min nya box med grejor från Conti – dock är rullarna av INA’s fabrikat denna gången.
Bra tips med att köra på annan biltyp – ska kolla det i kväll! Det kan vara så enkelt ibland!
Sedan betr styrenheten så har jag surrat med Lars S så vi får se hur vi kan lösa det – ev behöver jag hjälp! Men tack för tipset!
28 juli, 2015 kl. 19:06 #48181Idag fick jag ingen kontakt med styrenheten så det krävs lite tyngre kompetens än mig. Dock har mitt alumotorskydd anlänt så jag kan trixa med att montera dit det om jag får tråkigt.
Ska jobba med att lacka klarlack på de delar av bilen där det inte alls finns nån klarlack – kör med Biltema klarlack på sprayburk så får vi se hur det blir!
Sedan blir det väl att beställa besiktning och komma hem med en 2’a på Airbag om jag inte hinner fixa innan.
28 juli, 2015 kl. 19:42 #48182ang. airbaglampan antar jag att du redan försökt fixa det genom att kolla kontakten under förarstolen?
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
2 augusti, 2015 kl. 09:54 #48183Arbetet framskrider just nu sakta.
AirbagECU skickad med post till expert som ska titta på den när tillfälle ges.
Stolarna får jag nog lyfta ut då det är monterat stolsvärme i bilen men alla kablarna är av och det behöver joxas med det lite.
Provkört och finner som alltid att Busso V6 är f*n helt magiskt! Attan vilken kul bil att åka!
Dock mindre kul med kylvattenläckage så det blir till att byta kylare med – lika bra att fixa innan jag monterar aluskyddet under motorn och mitt Stagmanstag!
Kylarbytet misstänker jag är ungefär som på min 156 GTA – dvs bäst (?!) att göra underifrån.
6 augusti, 2015 kl. 12:08 #48184Airbagstyrenhet analyserad och rensad från 2 av varandra oberoende felkoder: Låg batterispänning (under 9,6 Volt) och den vanliga glapp i kontakten under förarstolen *suck*. Tack för hjälpen Lasse!
Tänker lyfta ur stolen med för att se till att Airbagkablarna har nog slack så stolen kan åka fram och bak utan att trigga felkod.
Mina nya Stagman stag kom just med posten så det får ligga till sig tills jag bytt kylare och även ska montera nya alumotorskyddet under motorn.
Bra med extra fästpunkter då alumotorskyddet från Alfisti.net inte passar på GTV’n men kan fås att passa bra med lite fantasi och en plåtsax. Stagmanstaget ger då lösningen på flera problem! Perfekt!
Då har man en schysst arbetslista för ett tag till!

Synd man snart börjar jobba…..
6 augusti, 2015 kl. 13:04 #48185
elCrillo Kalmar
6 augusti, 2015 kl. 14:02 #48186
7 augusti, 2015 kl. 12:45 #48187Jag blir helt matt när idioter åker runt med för korta hjulskruvar. Om det bara finns 2 gängvarv att fästa med på en M12*1,25 så är det helt jäkla livsfarligt!
Inte nog med det – man drar ofta sönder gängorna med! Men nu har jag fixat gängorna med en gängtapp från Mekonomen och skaffat nya hjulskruvar från min “bra att ha hylla” som har rätt längd.
1 punkt till som är avställd! Det börjar dra ihop sig!
8 augusti, 2015 kl. 20:55 #48188Dagens grejande har varit väldigt bra…!
Fick tillbaka min airbagstyrenhet rensad från felkoder och den fungerade helt perfekt i bilen! Underbart och tack Lasse!
Har även monterat nya yttre tätningslister för dörrarna – dom gamla var helt fel monterade och kass.
Nya bumpstopp + pottorna som håller dom på plats monterade för bakaxeln. Urusel kvalitet på pottorna som var pulverlackade innan och det var bara kex innanför lacken – märkligt. Dessutom så var det massor med sand i alla hålrum på bakaxeln som jag pillade ut – undrar om det någonsin spolats med slang där?
Plastpanelerna i kupen monterade och en ny plastpanel som sitter i vä innerskärm och täcker växellådan funnen i England och beställd.
Gasfjädrarna för motorhuven beställda och kommer i början på nästa vecka. Tar ju bara 5 min att byta!
Dags för besiktning nu – blir inte kommande veckan då jag behöver fokusera på Kullen med Bertonen, men veckan därpå!
Sedan ska ny kylare monteras, Stagmanstag och aluskydd under motorn! Men detta får bli efter besiktningen – och AC ska kollas/fyllas med!
Ja just det, jag har fulllagat klarlackssläppen och behöver måla om kofångare både fram och bak med!
9 augusti, 2015 kl. 13:13 #48189Bra jobbat! ?
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.