916 GTV 3.0 – offset på fälgar?

Forum Projekt 916 GTV 3.0 – offset på fälgar?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
  • Författare
    Kenneth Larsson
    Deltagare

Tackar! Ska försöka boka en tid på besiktningen i veckan….!

Peter Braun
      Deltagare

Flitig du är Kenneth. Det känns lite som att det är köpeläge nu på 916 GTV nu. Om en 7-8 år så tror jag prisbilden kommer gå upp på dessa bilar. Vilket fall så kämpa på. Kul med folk som fixar och donar för att bevara våra rariteter även av lite “nyare” årsmodell.

Kenneth Larsson
        Deltagare

Så mina vänner! 

Bilen besiktigad med helt rent papper! Inte så mycket som en hickning, eller?

Behöver byta 2 gummibussningar som är lite sämre. Kylaren kan se bättre ut (ny finns hemma redan) och det har börjat med lite oljedropp under motorn. Ser ut att komma mellan motor o vx-låda och det är lite mindre skoj att åtgärda. 

Men nu ska jag njuta av bilen ett tag, och köpa mera bensin. Tur att soppapriset sjunker hela tiden nu!

Crister Borg
          Deltagare

Stort GRATTIS!!! 

elCrillo Kalmar

Kenneth Larsson
            Deltagare

Tackar….! Stagmanstaget slog i backen på SBP – men det funkade ändå!

Kenneth Larsson
              Deltagare

Då har jag ringt runt lite och ställt frågor kring min läckande vevaxeltätning. Att byta den på seriös verkstad (inkl kopplingsbyte som jag tycker är lika bra att göra samtidigt) varierar en hel del i pris. Inser att det finns en springande fråga i detta: Ska motorn ur eller inte? 

Känner dock att det inte är långsiktigt OK att åka med tydligt oljeläck och en ny koppling är ju aldrig fel – har ju satsat redan på ny kopplingshydraulik så det är väl lika bra att gå “all in”.

Har ni några erfarenheter här? Har redan fått råd av den gode Stefan Atterhall ” ta ut motorn” – men jag tycker med ålderns rätt att jag kanske inte vill göra detta jobb hemma på garagegolvet?

Roger Forsberg
                Deltagare

Hur stor skillnad är det mot att göra samma sak med en TS motor? Garagegrannen löste ju växellådsbyte själv på en TS innan Kinnekulle.

GTV 916 3.0 24V -97

De två stora trösklarna att ta sig över lär vara startmotorns ena skruv och åtkomlighrtsbrist samt att få tillbaka växellåda med koppling rakt och prydligt men jag har inte gjort det själv. (Bara tidsfråga?)

Kolla med “Katta J” på alfapower som gjorde det på sin förra 156. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Kenneth Larsson
                  Deltagare

Jag TROR att det är bökigare på V6 då motorrummet är fullt med den lite större motorn. På kamremssidan finns det mycket mindre plats till balkar etc. Jag håller med om att det dessutom är bökigt att linjera upp kopplingslamellen….Svårt nog när man har hela kalaset på golvet.

Nä, jag tror jag biter i det där äpplet och köper jobbet. Får nöja mig med att byta kylaren själv! 

Hej på er !

Nygammal här på forumet och tillbaka efter en tids sjukdom. Har själv en GTV 916 med v6 som skurit . Har en beg motor liggande  och vill gärna ha tips på vem som kan hjälpa till med ett byte. Jag bor lite norr om sthlm på gränsen Norrrtälje -Vallentuna.

mvh Tomas

Kenneth Larsson
                    Deltagare

Dagens lilla fix är kväll 1 på mitt kylarbyte. Var mycket lättare än på min 156 GTA där det är ett snäpp trängre tycker jag.  Lossa övre tvärbalk så får man bra med plats – sedan lossa tvärbalk nedtill och lossa AC kylaren och slangarna – sedan ut med kylaren neråt. 

Imorgon ska jag flytta tempgivare och plastpluttar till nya kylaren och montera ihop hela rasket…det är i alla fall teorin!

Just ja – den lilla tvärbalken nedtill som börjar falla i bitar ska jag försöka rädda med!

Lars Söderman
                      Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-08-26 21:30

Just ja – den lilla tvärbalken nedtill som börjar falla i bitar ska jag försöka rädda med!

Ser den lika ut som på TS tro? Jag gjorde en insats på min. Borrade ur alla punktsvetsar, delade på den, betade i citronsyra och rostskyddade ordentligt innan jag popnitade ihop den igen. Finns en del bilder i min tråd som kanske kan vara till hjälp:

http://www.alfaromeo.org/Forum/tabi…fault.aspx 

Kenneth Larsson
                        Deltagare

Lasse, väldigt ambitiös med balken! Jag delade inte min då den var rätt OK – men noggrann slipning och målning gör att den får åka på i morgon igen!

Kenneth Larsson
                          Deltagare

Så, då var kylaren bytt! Tyvärr var tätningsringen i aluminium dålig och det var omöjligt att slipa till den. Så trots att jag monterade med tätningsmedel funkade det int. Som tur var hade jag en annan tätningsbricka hemma och den passade perfekt. Det enda strulet var ju då att jag behövde tömma kylsystemet igen….!

Sedan monterade jag mitt motorskydd med – skönt att inte få upp för mycket skit i motorrummet! 

Kenneth Larsson
                            Deltagare

Nu är det så att jag tänkte åka med denna bilen i vinter och smart o listigt som man är så tänkte jag använda vinterdäck som sitter på vanlig 16″ standardfärlg för 916 bilarna.

Men tji fick jag därför att mina stora fina Brembobromsar tar i fälgarna fram. 

Är det någon som vet vilken spacer man behöver ha för att få ihop det ? Tänkte att typ 10 mm skulle vara rimligt – men stämmer det ?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.