- Detta ämne har 366 svar, 41 deltagare, och uppdaterades senast 3 augusti, 2016 kl. 14:29 av
Nihat Dizdar.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2016 kl. 08:18 #17457
Inlägg av Håkan Petersson på 2016-02-12 07:47
Läste någonstans att kostnaden för ett batteripaket är ett 6 siffrigt belopp. Inte kul att behöva byta batteri på en begagnad bil som kanske bara är 4-5 år gammal.Räddningsverket har väl beslutat att elbilar som brinner ska brinna ned, det är för farligt att försöka att släcka.Man kan läsa massor med saker om allt möjligt. Man kan också läsa att Tesla räknar med att deras batterier tappar ca 6% på 12000 mil och att kostnaden för elbilsbatterier sjunker med ca 5% per år.
TV-apparater gav farlig strålning, datorer va svindyra, internet bara en fluga. Saker förändras, utvecklas och förbättras. Det är nog bara att acceptera att dagens förbränningsmotorer inte är framtiden. Man får njuta av sin benzina så länge det är möjligt.
12 februari, 2016 kl. 21:41 #17458Med tanke på hur batterier varit hittills tillåter jag mig vara skeptisk. Vill nog se att de håller vad som utlovas innan jag litar på att de gör det.
Inte läge för mig köpa nytt ändå just nu så jag kan absolut vänta.
13 februari, 2016 kl. 00:21 #17459Ja, olja kommer inte att vara framtiden, helt korrekt men jag tror inte att laddningsbara batteri kommer att vara det heller. Behovet att ladda 1 miljon bilar i en stor stad ställer enorma krav på infrastrukturer och investeringar på dem. Sverige är kanske det landet som är bäst utrustat redan nu med alla MV-stålpar.
Det behövs en del nya uppfinningar för att skapa hållbara batterier och kanske andra energikällor. Det behövs en ny “affärsmodell” också, någon som tänker utanför ramen och som lyckas få flera intressenter (tre åtminstone inkl kunderna) att tjäna på den.
Det kommer, säkert,men ………det är svårt att säga när.
Alberto
13 februari, 2016 kl. 08:11 #17460Då försöker vi igen. Fick inte iväg mitt förra Mail då sidan gick ner vilket verkar hända oftare och oftare.
Jag tror det är viktigt att hänga på då i stort sätt alla tillverkare utom Fiat kommer ha elbil i sitt sortiment innom 3-4 år. Nu när Tesla kommer med en billigare bil så kommer det bli ännu tuffare. Jag tror att framtidens lyx kommer handla om att köra fram näst intill ljudlöst men med maffig acceleration. Ljuvliga och skönt ylande bensinmotorer kommer höra till det förflutna tyvärr. Eller så kommer det finnas artificiell motorljud på sportigare bilar. Det är synd då man vet hur fint en Benzina kan låta. Får se hur Ferrari och liknande märken kommer ta detta då de lever mycket på sitt ljud. En annan utmaning är laddstationer när det blir mer elbilar och mindre skatteintäkter då fler ej tankar fossilt.
13 februari, 2016 kl. 08:47 #17461Att det skulle bli mindre skatteintäkter med elbilar är väl inte troligt, kanske i närtid, men blir det vanligt med elbilar kommer våra politiker att fixa inkomsterna. Var så säker…
Den stora utmaningen tror jag är laddtider och laddplatser. Ska “alla” åka elbil kommer det att kräva helt andra laddmöjligheter än vad som finns idag.Alfetta 1.8 -75
13 februari, 2016 kl. 08:58 #17462Att staten kommer hitta på nya intäkter är jag inte orolig för:-) Laddplatser ät en större utmaning.
13 februari, 2016 kl. 09:10 #17463Att få ut laddstatuomer måste ju vara lösbart, knappast någon jätteutmaning. Största utmaningen måste vara att få fram “ren el”. Många länder är fortfarande beroende av kolkraftverk för att producera el. Då spelar det inte så stor roll om bilen drivs av el.
Toyota har redan nu en vätgasbil som sålts i liten volym än så länge. Känns ju ganska intressant med bilar som producerar sin egen el. Där är är det däremot en större utmaning, att få ut vätgasstationer. Finns en i Malmö så bor man nära den kanske det går bra.
13 februari, 2016 kl. 09:27 #17464Problemet där är att det kostar en massa energi att framställa ren vätgas, i dagsläget är det ännu lite för kostsamt för att det ska vara ekonomiskt hållbart ovanpå att det skulle krävas fossilt bränsle för att driva processen. När man kommer på hur man ska få fram vätgasen billigt och energieffektivt så har vätgas/bränsleceller en chans, inte förr.
Jag är ingen bakåtsträvare, jag är fullt införstådd med att detta måste ske och så snart som möjligt. Däremot tror jag att det finns en viss övertro på tekniken ännu så länge. Rena elbilar som Tesla har bara funnits där ute i några få år, vi har inte sett vad som händer på längre sikt ännu. Jag tror att hybriderna kommer vara det som gäller de närmaste åren men på sikt kommer självklart ren eldrift ta över mer och mer. Tekniken är inte riktigt mogen ännu.
Dock håller jag med, FCA måste hoppa på tåget nu, annars kommer det vara för sent. Nu vet vi inget om vad de pysslar med bakom kulisserna så det kanske är lite för tidigt ropa varg men de måste presentera något inom de närmaste 2-3 åren, annars kommer de bli fullständigt akterseglade.
13 februari, 2016 kl. 09:34 #17465Personligen kan jag inte se mig köra en eldriven busso… Men allt har sin tid och gissningsvis är el eller andra drivkällor vad som kommer att gälla inom några år. Då kommer vi andra att mötas på bilträffar och låta bensinen flöda. Tycker det låter urtrist att ta sig fram i tystnad utan sexans magiska sound som ackompanjemang.
Forza Luleå!
13 februari, 2016 kl. 09:36 #17466Jag tror inte det är så himla lätt att lösa laddbiten om “alla” ska åka elbil. Laddningstiderna måste med kapas rejält om man ska kunna åka på tur med sin elbil. Det funkar ju inte om det tar en halvtimme att ladda batteriet och det är 10 bilar i kö när man kommer till laddstationen. Inga problem nu när det knappt är några bilar i trafik men måste såklart lösas om man ska ha en fungerande elbilsvärld.
Alfetta 1.8 -75
13 februari, 2016 kl. 10:38 #17467Ska alla köra någon form av elbil så kommer vi att få elbrist i landet. Det kommer att bli import från bl.a. Danmark, då el producerad i kolkraftverk, så mycket för ren energi. Diesel kommer nog att finnas ett bra tag då syntetisk Diesel går att tillverka, vilket redan görs idag. Bränslecellen, hur går det med den? Gengas kanske kommer igen. Gasbilar, bussar drivs med detta så varför inte. Giuliettan finns med en LPG motor, dock ej för Sverige.
13 februari, 2016 kl. 13:16 #17468Jag tror att FCA är smarta som avvaktar elbilsutvecklingen. Dels kostar utvecklingen oerhörda summor som man kan låta andra ta notan för och självklart kommer staterna att täcka upp de tappade bränsleskatterna så fort man inte kan ta in miljarderna på bensin och diesel längre.
Johnny – may the 4C be with you!
13 februari, 2016 kl. 13:50 #17469Inlägg av Håkan Petersson på 2016-02-13 10:38
Ska alla köra någon form av elbil så kommer vi att få elbrist i landet. Det kommer att bli import från bl.a. Danmark, då el producerad i kolkraftverk, så mycket för ren energi. Diesel kommer nog att finnas ett bra tag då syntetisk Diesel går att tillverka, vilket redan görs idag. Bränslecellen, hur går det med den? Gengas kanske kommer igen. Gasbilar, bussar drivs med detta så varför inte. Giuliettan finns med en LPG motor, dock ej för Sverige.
Det gäller ju inte bara Sverige så denna omställning gäller hela världen och energiförsörjningen måste lösas innan det kan hända.
Bränslecellen slår inte igenom pga allt för höga kostnader för vätgasframställningen. Gas är passé redan idag, det har fastnat i ett moment 22 där folk inte köper gasbilar för det finns för få tankställen och bolagen bygger inte fler för det finns för få bilar som tankar gas. Kommer således ingen vart.
13 februari, 2016 kl. 14:23 #17470Läste att Scania ska bygga en elektrifierad väg, tror det är runt Uppsala. Intressant tanke att de stora vägarna kunde förse bilar med el. De mindre vägarna kan du klaras av med batteriet i bilen. Vi har gas till huset och har för mig att det finns en möjlighet till att ha en egen tankstation hemma för bil. Tror dock inte att elbilar kommer att vara det som vi åker med i framtiden. Kommer säker en helt ny teknik om 10 år.
13 februari, 2016 kl. 14:49 #17471Fiat säljer ju redan en elbil så en liten elbil från Alfa Romeo behöver egentligen inte vara speciellt långt borta. Skulle bli förvånad om man inte redan har byggt nån eldriven prototyp på Mito t.ex. Tror nog att ALLA tillverkare exprimenterar lite med elbilar på ett eller annat sätt.
Alfetta 1.8 -75
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.