- Detta ämne har 193 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 21 september, 2017 kl. 10:49 av
Robert Lindqvist.
-
FörfattareInlägg
-
29 augusti, 2014 kl. 21:08 #45718
Inlägg av Gabriel Eriksson på 2014-08-29 19:58
Supersnyggt!
Påminner om den BMW M-sport ratt som jag har, en otroligt trevlig ratt. 
Fniss! Måtten kommer från BMWs sportratt vi hade i damens förra tjänstevapen. Skönaste ratten jag kört! Den hade inte perforerad läder, men är annars helt lika M-sport ratten (en kollega har den i sin 120d).
29 augusti, 2014 kl. 22:04 #45719Sedär ja…
Haha… Ja min ratt är ju perforerad på samma ställen med så det blev riktigt likt den. Alfetta 1.8 -75
2 september, 2014 kl. 09:31 #45720Läckert, vem skulle inte vilja ha den i sin GTV!
4 september, 2014 kl. 08:12 #45721Dags att skriva lite mer om rattprojektet!
Som jag skrev i början på sommaren så införskaffade jag en extra ratt med avsikten att få den modifierad. Jag lurkade runt en del på olika forum och mailade en del firmor i Tyskland och Polen. Snabbt konstaterades att priset för att få en ratt enbart omklädd låg runt €100 hos de flesta, medan prist för mer modifiering varierade ganska mycket. Jag fastnade till slut för en polsk firma Carsdream, som gav mig ett pris på €180 för att minska diametern på ratten och klä om den, vilket jag tyckte kändes rimligt. Jag hittade bara nöjda kunder och ingen som var missnöjd när jag letade omdömen om dem på nätet, och de svarade snabbt och korrekt på epost (på helt OK engelska).
På Carsdreams websida finns en uppsjö med exotiska exempel på rattar de gjort, med läder, alcantara, kolfiber aluminium mm., men jag ville ha en ratt som med en design som smälte in väl med interieören i bilen . Jag övervägde om jag skulle ha en ratt med platt undersida, men tyckte att det skulle bli för modernt i en snart 20 år gammal bilmodell. Istället fick det bli en mer traditionell design, men med mått så att man får en lite mer “sportig” känsla.
Vi hade tidigare en BMW 318d -09 med en sportratt som var fantastiskt skön! Det visade sig att en kollega hade samma ratt (M-sport) i sin 120d -10, men med delvis perforerat skinn i greppet. Den fick stå modell för designen (som Gabriel vaket observerade i förra inlägget) .
Diametern minskades från ca 380mm till 360mm och greppet tjockades på så det blev lite ovalt med ca 32mm bredd och 39mm djup. Sömmarna flyttades en aning jämfört med BMW-ratten då jag tyckte det var lite mycket perforerat läder på den. Sömmen valde jag att få cremevit för att matcha sömmarna på stolarna i min bil.
Efter att ha rett ut en del frågor på epost skickade jag ner ratten och förskottsbetalade jobbet. Leveranstiden var utlovat till ca 4-5 veckor, vilket inte hölls. Totalt tog det knappt 10 veckor från det att jag skickade ner ratten tills det att jag hade den klar hemma igen.Lite irriterad var jag att det tagit betydligt längre tid än utlovat, men man kan säga att det var “worth waiting for”! Måttmässigt var ratten precis enligt det jag specificerat och formen känns jämn, och jag kan inte uppfatta någon skevhet. Läderhantverket känns verkligen professionellt utfört och lädret verkar vara av hög kvalitet. Jag är mycket nöjd med finishen! En bonus var att de även klätt den stora “navdelen” med läder, något jag inte hade förväntat mig.
Jag kunde naturligtvis inte hålla mig utan monterade i ratten direkt igår! Efter ett ha kört ett par mil så är jag ännu mer nöjd med resultatet. Körkänslan har förbättrats avsevärt, och nu känns det ju som om man kör en sportvagn på riktigt! Det här är verkligen en uppgradering jag kan rekommendera för den som känner att ratten i Alfan känns lite torftig!
Kostnader:
Inköp beg ratt 500kr
Frakt till Carsdream 485kr
Arbete €180
Frakt tillbaka €18
Summa ca 2850 krBilder:
Förlagan med mått och placering av sömmar som jag skickade till Carsdream
Ratten lös + några detaljbilder
Bilder i bilen, före och efter.
4 september, 2014 kl. 08:51 #45722Ser ut att vara riktigt fint hantverk det där.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
4 september, 2014 kl. 09:32 #45723Det där blev riktigt bra! En fråga är airbagen inkopplad i den nya ratten?
4 september, 2014 kl. 10:10 #45724Inlägg av Leif Jonsson på 2014-09-04 09:32
Det där blev riktigt bra! En fråga är airbagen inkopplad i den nya ratten?
Javisst! Det är originalratten som är modifierad. Original airbag är kvar. Man hade ju kunnat köpa någon eftermarknadsratt, men då får man ingen airbag, och det tycker jag kan vara vettigt att ha. Och så var det ju rätt kul att helt fritt få bestämma hur det skulle se ut.
7 september, 2014 kl. 19:02 #45725Söndagsmek
Det blev en “ledig” söndag så jag tog mig an några gamla surdegar på Alfan:
Elantennen
Elantennen pajjade ju för andra gången i våras. Kanske inte så konstigt eftersom jag bytte den första mot en begagnad som andtagligen var lika dålig. Den här gångn tänkte jag göra det lite ordentligare och letade upp en annan typ av antenn som sitter monterad bl.a. i Mercedes. Det är samma fabrikat som originalantennen (Hirschmann) men i ett betydligt rejälare utförande. Desvärre visade sig att den uppstickande delen var kortare än originalet så jag fick fräsa till en passbit i plast för att antennen skulle hamna på samma höjd. Man fick också anpassa ett hål i en innerplåt en smula för att få antennen på plats eftersom antenkabelns anslutning såg lite annorlunda ut.
För att få till det rätt med elanslutningarna krävdes en del Googling, men på ett Mercedesforum , Benzworld.org, hittade jag info om hur det skulle kopplas:
http://www.benzworld.org/forums/w12…nge-5.htmlVäl på plats så funkar allt som tänkt. Motorhuset bygger lite mer än originalet, men det får plats bakom mattan.
Passagerardörren
Förra veckan var Filip förbi för att få hjälp med en litet elfix på hans 166a, och skarpögd som han är så påpekade han att passagerardörren hängde ned i bakkant på min bil. En surdeg som hängt med ända sen jag köpte bilen, men som jag inte fått tummen ur och fixat. Idag var det dags! Jag hade noterat att man kunde se på det övre gångjärnet (som delar fäste med motorhuven) att fästet var flyttat. Jag lppnade dörren bara så mycket att jag kunde sätta garagedomkraften på dörrens undersida i bakkant och stötta den där. Sedan lossade jag fästet och höjde dörren ett par millimeter. Den hamnade bra i läge, men gick nu inte att stänga pga att rutan tog i A-stolpen. Lite påläsning i verkstadshandboken visade att det fanns två justerbara stopp för rutan. Bara att riva ner dörrsidan och justera rutans stoppen, vilket visade sig vara enklare än jag trodde. Slutligen fick jag justera den mottagande låsmojängen på B-stolpen, sen stängde dörren perfekt. Möjligen kan man finjustera rutans läge ytterligare lite i rktning framåt/bakåt, men det får vara till en annan gång.
(Min bil har inte drop-down windows. Möjligen justerar man rutan på annat sätt på dessa bilar.
Tack Filip för sparken i arslet!Bilder:
Originalantenn på plats.
Ny antenn på plats
Jämförelse mellan mekaniken i antennernaJusterskruv för fönstrets stopp x2
Övre gångjärnets justering (en skruv är dold på bilden)
8 september, 2014 kl. 12:01 #45726det va de lilla lars
en amarone är på väg till dig vilken vacker dag som helst!
galet snygg ratt för övrigt!!!
/filipAlfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...
8 september, 2014 kl. 12:37 #45727Inlägg av Filip Wennergren på 2014-09-08 12:01
det va de lilla lars
en amarone är på väg till dig vilken vacker dag som helst!
galet snygg ratt för övrigt!!!
/filipEn tacker å bocker! (x2)
14 september, 2014 kl. 08:41 #45728Lasse!
Du vet att du behöver en hög med pengar och en röd SW med v6 och skinn!
Hauge
1 mars, 2015 kl. 19:54 #45729När du jobbade med din stol, var det mycket jobb att få bort skenorna? Jag har fått låna en GTV stol för att se om den kan passa i min Bertone, men om man bara ställer in den på golvet så känns den hög. Tänkte som så att man kan ta bort dom sex distanserna mellan skenor och sits och tjäna 1.5cm på höjden. Problemet är ju att stolen inte är min och jag vill inte förstöra något.

GTV 916 3.0 24V -97
1 mars, 2015 kl. 20:46 #45730Inlägg av Roger Forsberg på 2015-03-01 19:54
När du jobbade med din stol, var det mycket jobb att få bort skenorna? Jag har fått låna en GTV stol för att se om den kan passa i min Bertone, men om man bara ställer in den på golvet så känns den hög. Tänkte som så att man kan ta bort dom sex distanserna mellan skenor och sits och tjäna 1.5cm på höjden. Problemet är ju att stolen inte är min och jag vill inte förstöra något.

Ja det var ganska pyssligt. Du måste ta bort “kuddarna” på sidan som sitsdelen, och för att göra det måste du bort med sitsen. Inget jag skulle ge mig på om det inte var min stol.
1 mars, 2015 kl. 22:07 #45731Inlägg av Lars Söderman på 2015-03-01 20:46
Inlägg av Roger Forsberg på 2015-03-01 19:54
När du jobbade med din stol, var det mycket jobb att få bort skenorna? Jag har fått låna en GTV stol för att se om den kan passa i min Bertone, men om man bara ställer in den på golvet så känns den hög. Tänkte som så att man kan ta bort dom sex distanserna mellan skenor och sits och tjäna 1.5cm på höjden. Problemet är ju att stolen inte är min och jag vill inte förstöra något.

Ja det var ganska pyssligt. Du måste ta bort “kuddarna” på sidan som sitsdelen, och för att göra det måste du bort med sitsen. Inget jag skulle ge mig på om det inte var min stol.
Bättre att köpa mig klassiska “bucket seats” med andra ord. Fick bra tips av Kenneth vart man kan köpa sådana.
GTV 916 3.0 24V -97
8 mars, 2015 kl. 20:20 #45732Det har varit tyst i tråden ett tag, men inte stått helt still med mekandet. Hög tid att skriva lite om vad som gjorts och vad som pågår.
I höstas fick jag ett missljud som jag tyckte kom från höger framhjul. Hjullager var väl min troligaste gissning, men eftersom det är ganska bökigt att byta hjullager fram på en GTV så vill jag ju väldigt gärna att det skulle vara något annat. Surfade runt som vanligt och hittade att det också kunde vara inre drivknuten, vilken är klart enklare att byta än hjullagret. Inre drivknutar gick att hitta för väldigt rimliga pengar så jag satsade på att byta den först.
Tyvärr har jag inte så mycket bilder från det bytet, men det var ganska rätt på. Lossade spindeln från undre länkarmen så gick det att dra isär så pass att man kunde byta knuten.
Efter provkörning konstaterade jag att missljudet tyvärr var kvar, så det var bara att bita i det sura äpplet och börja förbereda sig för lagerbyte.När jag läste in mig konstaterade jag också att det var ganska enkelt att byta bakhjulslagren. Varför inte börja med att byta dem? Det kunde ju faktiskt vara så att ljudet kom bakifrån. Ibland är det svårt att höra varifrån såna här missljud kommer.
Det svåraste med att byta bakhjulslagren var att lossa muttern till lagret som sitter som intorkat messmör på en smörkniv. Jag var inte så sugen att dra loss muttern med bilen på pallbockar ifall något skulle gå snett, så lösningen fick bli reservhjulet som har en öppning så att man kommer åt muttern. När man väl lossat muttern är det bara att dra av lager och nav (som är en enhet) och sätta dit den nya. Det visade sig att det var nog inte så dumt beslut att byta lagren eftersom fettet i dem hade konsistens som påminde mer om smulpaj än om lagerfett!
Återmonteringen krävde att jag lånade en momentnyckel på jobbet som klarar upp till 400Nm, eftersom hjullagermuttern skall dras med 266-294 Nm, och det är lite mer än vad standardnyckeln klarar. Annars inga konstigheter. Åtdragning gjordes på samma sätt som lossdragning, dvs. med reservhjulet moterat.Tyvärr löste inte heller byte av bakhjulslager missljudsproblemet, så det var bara att kavla upp ärmarna och ge sig på framhjulslagren. Mer om det senare.
Bilder:
1) Ny inre drivknut på plats
2) Bakhjulsager med mutter lossad före byte
3) Närbild på lagret. Fettet ungefär som smulpaj.
4) Gammalt och nytt lager. Tandningen är för ABS-givaren.
5) Ådragning med massor av Nm.Klossen är för att få upp bilen så domkraften går in.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.