916 GTV 2.0TS – Fix och trix

Forum Projekt 916 GTV 2.0TS – Fix och trix

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 194 totalt)
  • Författare
    Lars Söderman
    Deltagare

Dags för lite skriverier om ett mek som just blivit klart, men varit efterlängtat länge: installation av tuningchip

Efter en hel del labbande med olika billighetschip och filer från internet, beslutade jag mig till slut att köpa ett chip från Stephan Lenior (Squadra Tuning). Jag ställde en del frågor till Stephan innan jag bestämde mig och tyckte jag fick vettiga svar så jag kände mig trygg med att köpa ett chip från honom. Jag har jobbat en hel del med Tom Stålebrant, numera  på Italia Bike Center i Arboga, med optimering av Ducatis, så jag har bra koll på vad man kan förväna sig (och vad man inte kan förvänta sig) av ett optimerat chip för en sugmotor.

Chippet levererades i rekommenderat brev, med en inte allt för övertydlig monteringsanvisning, men jag har ju bra koll på hur det går till så det spelade inte så stor roll. Lite otippat så kom det utan kopieringsskydd, vilket visade sig bra eftersom jag inte fick kontakt med ECUn i min testrigg när jag monterade chippet första gången. Jag läste ut det och jämförde med originalet och det visade sig att första byten inte var lika, vilket den borde vara. Mappar och andra inställningar som kan vara ändrade ligger på helt andra ställen. Jag provade att ändra första byten och brände ett nytt chip och då funkade allt som det skulle.  Givetvis kontaktade jag Stephan om detta. Han tyckte det var mycket märkligt eftersom det görs en automatisk verifiering av innehållet efter det att man brännt ett chip, men kunde bekräfta att det var det enda stället det var fel på. Jag ville skicka tillbaka det felaktiga chippet så att han kunde dubelkolla det, men det tyckte han var meningslöst eftersom jag redan hade löst problemet. En något underlig inställning kan jag tycka.

Jag ville vänta med installationen tills bilen jag kört bilen ett tag efter vintervilan för kunna avgöra skillnaderna mellan originalprogramvaran och Stephans optimerade, så chippet monterades först denna vecka. Jag hade skaffat en extra ECU som jag gjort virgin och monterat chippet i, så det var ett enkelt jobb att bara byta ECU. På fas 1 GTV sitter ECUn bakom handskfacket på höger hjulhus. Hela handskfacket lossas med 3+3+2 skruvar och kan sedan lyftas ut i sin helhet. Därefter är det hyfsat enkelt att komma åt ECUn även om den inre muttern den är monterad med sitter lite dumt till. 

Så vad blev resultatet? Jag hade inte förväntat mig någon radikal effektökning och det upplever jag heller inte att jag har fått. Däremot hoppades jag på bättre körbarhet, och det har jag verkligen fått!!!
      Tidigare var bilen mycket nervös vid låga varv och små gaspådrag. Vid körning på 30-sträckor på 3:ans växel var det nästan helt olidligt ryckigt. Den ryckigheten är nu helt borta! Vidare upplever jag det som om tomgångsregleringen fungerar mycket bättre. Tidigare kunde tomgången rusa upp till 1500 Rpm om man försökte göra en smygande start när bilen var kall. Det finns inga sådana tendenser längre. På det hela taget så går motorn silkesmjukt och det känns som som bilen går som den borde ha gjort från början!

Det här stämmer mycket bra med mina erfarenheter från Ducati. Det är inte säkert att man får en tydlig effektökning när man optimerar en sugmotor, men en motor som är dåligt mappad från fabrik kan få en helt annan karaktär efter en optimering. Nu är det här bara halvvägs eftersom det är ett generellt chip och inte en optimering av just min bil, men jag är iallfall mycket nöjd med att få en helt ny bil för €240. Rekommenderas verkligen!

Bilder:
      1) Levererade prylar
      2) Testkörning i ECU-testbänken
      3) Handskfacket demonterat
      4) Ny ECU med snygg klibba på väg in.
      5) ECUn installerad

Lars Söderman
      Deltagare

Lite mysmek

Jag tyckte GTVn blivit lite svampig den här säsongen. Inte riktigt lika distinkt i kurvorna. Eller var det bara inbillning? Förra ägaren hade renoverat bakvagnen precis innan jag köpte bilen, och bl.a. monterat Powerflex bussningar, men stötdämparna var fortfarande original som nu hunnit med 11000 mil och 17 år. Dags att byta tyckte jag. 

Kollade runt lite på olika fabrikat med fastnade för Sachs som tydligen ska vara av dubbelrörstyp och hade ett vettigt pris hos Mister Auto. De hade dessutom en kampanj med fri frakt, så notan slutade på 1380kr för två stötdämpare, vilket jag tyckte var vettigt.

Lite fundersam hur mycket jobb det skulle vara så satte jag igång, men det visade sig ju vara en walk in the park. Enda risken var att sruvarna i ändarna av dämparna hade rostat fast, men de lossnade lätt fastän det inte fanns en gnutta fett på dem från senaste montering. Jag har ibland haft lite tendenser till gnirk i bakvagnen, så jag passade på att smörja sidorna på de Powerflexbussningar jag kom åt med silikonfett för att om möjligt bli av med ljuden.

Jag gjorde ett enkelt test för att se om de gamla dämparna verkade vara trötta: FÖrst hängde jag mig på en gammal och en ny dämpare med samma kraft och konstaterade att den gamla komprimerades ca två sekunder fortare än den gamla. Samma sak på returen då de fick expandera fritt, men då skiljde det ca tre sekunder. Av detta test så förväntade jag mig att märka en tydlig skillnad vid provkörning, och det blev det också. Jag har en bra liten väg i närheten med ett par skarpa svängar i rad som blivit lite av min testbana. Klart mycket pang för pengarna, både sett till pengar och till nedlagd tid. Nu blir man ju lite sugen på att byta även fram, men det är ju en lite stökigare operation, även om jag hade loss fjäderbenen förra året då jag bytte länkarmar så jag vet hur det går till och att skruvarna går att lossa. Vi får se när insirationen infaller sig för den operationen. Egentligen borde man väl sänka bilen ett par cm också när man ändå gör det jobbet. Den ser lite oproportionerligt hög ut i framänden.

EDIT:
        På andra bilden ser man att den undre skruven till stötdämparen på högersidan är alldeles för lång. Den måste ha bytts av föregående ägaren i samband med bakvagnsrenoveringen. Jag får ordna en i rätt längd vid annat tillfälle. Det där ser ju lite amatörmässigt ut.

Lars Söderman
        Deltagare

Trevlig utflykt

Igår kväll gjorde jag en trevlig utflykt ut på Mälaröarna för att införskaffa en begagnad ratt av Mikael Wiklund som köpt en krockad GTV som nu var under demontering. Det småregnade lite på vägen ut och jag grämde mig lite att jag inte tagit med mig en regnjacka. Jag såg framför mig att stå i halvmörkret på någon gårdsplan och försöka skruva ur ratten. Lite förberedd var jag och hade yxat ihop en avdragare till ratten innan  jag stack från jobbet, samt tagit med mig två verktygslådor. Det senare visade sig helt onödigt eftersom Mikael hade ett helt fantastiskt drömgarage med alla upptänkliga verktyg man kan tänka sig. Det tog väl nästan en timme av Alfa-snack innan jag väl kom till skott och skruvade ur ratten. Det gick smidigt med avdragaren som jag hade tillverkat, men hade nog varit knepigt utan.Tack Mikael för smidig affär och mycket trevlig pratstund!
          Planen med ratten är att hitta någon som kan modifiera och klä om den. Jag skulle vilja ha en lite mindre ratt med tjockare grepp. Man kan ju montera någon eftermarknadsratt, men jag tycker det är en bra idé att ha kvar Airbagen, så det tilltalar mig att modifiera en originalratt.

I damens förra tjänstebil (BMW 318d -10) satt det en helt fantastisk sportratt, lagom tjockt grepp och lagom diameter. En kollega har en liknande i sin 120d, och jag ska måtta lite på den tänkte jag.  Jag har fått korn på en del firmor som gör såna rattjobb, men är det någon här som har tips så är det välkommet. 

Tråd om modiferade rattar på Alfaowner, med en del bilder på hur det kan se ut:
          http://www.alfaowner.com/Forum/alfa…grade.html

Recept på avdragaren:
          Gängstång M8 2st ca 100mm
          Mutter M8 2st
          Gängstång M10 1 st ca 150mm med ena änden lite tillspetsad
          Mutter M10 1st
          En bit fyrkantprofil i aluminium
          Hål 8,5mm 2 st, med c-c 70mm
          Hål 10,5mm 1 st, i mitten av ovanstående hål

Lossa batteriet och vänta en halvtimme.
          Ställ hjulen rakt.
          Lossa airbagen från rattens baksida. På den treekrade ratten är det tre skruvar med Torx T30 skalle. Skruvarna sitter lite snett så man får leta med mejseln.
          Lossa kabeln från airbagen och lägg den åt sidan
          Lossa muttern på rattaxeln med 24mm hylsa. Låt den sitta kvar på axeln så har du ett naturligt stopp om ratten lossnar tvärt.
          Montera de två M8 gängstängerna i hålen på rattnavet. Montera resten av avdragaren och spänn upp ordentligt. Klappa till med en hammare på änden på M10 stången så brukar ratten lossna från rattstången. Om inte, spänn lite till och slå igen.
          Vrid INTE på den s.k. klockfjädern som kopplar airbagen till resten av bilen efter det att ratten är demonterad. Viktigt att hålla koll på läget på den så den inte återmonteras fel och vrids sönder vid fullt rattutslag.

Bilder:
          Avdragare
          Demonterat ratt
          Exempel på modifierad och omklädd ratt monterad i GTV.

Lars Söderman
          Deltagare

Det verkar omöjligt att få bilden på avdragaren att synas i förra inlägget så jag lägger den här istället:

Crister Borg
            Deltagare

Jag funderar också på att lägga pengar på en chip från Squadra. På en turbobil så ger det ju lite mer… Men jag och mina smedhänder är lite osäker på hur/om jag fixar monteringen av chipet utan att bryta ihop/sönder…

http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/46/auto/31.html

elCrillo Kalmar

Lars Söderman
              Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2014-06-04 09:21

Jag funderar också på att lägga pengar på en chip från Squadra. På en turbobil så ger det ju lite mer… Men jag och mina smedhänder är lite osäker på hur/om jag fixar monteringen av chipet utan att bryta ihop/sönder…

http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/46/auto/31.html

Den har en äldre ECU med ett chip som är ganska lätt att plocka i och ur med vanliga verktyg. Kolla Squadras instruktion här:
                http://www.squadra-tuning.nl/inbouwhandleiding-d.html
                Du kan kolla den och kanske öppna på locket på din ECU för att bekanta dig lite hur det ser ut.
                PM:ar dig med lite annan info.

Crister Borg
                Deltagare

Det sket sej på första raden:

INSTALLATIONSANVISNINGAR Innan du börjar installera Squadra Chip du behöver vidta vissa försiktighetsåtgärder. För det första är det viktigt att du utför installationen med rena händer...

Närå, jag ska undersöka när jag får hem boxen! 1000TACK så länge!

elCrillo Kalmar

Lars Söderman
                  Deltagare

Årets prövning avklarad!

Besiktning idag hos Carspect eftersom de ligger nära jobbet. En trevlig service de har är “röda tider” med lägre pris.  Jag betalade 295 kr istället för 395 kr eftersom jag hade möjlighet att välja en sån tid.

Jag var lite orolig att det kunde bli problem med avgasvärdena eftersom jag monterat ett Squadra-chip, men de var helt perfekta. Besiktningsmannen berömde bilen för gott skick och tyckte det var en snygg modell. Jag tackade och hänvisade till Pininfarina. 

Filip Wennergren
                    Deltagare

grattis lars! men va är en “fyrgasm”? det låter rätt härligt!? (se sista bilden längst ner till v&auml
                      go midsommar!
                      /filip

Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

Lars Söderman
                      Deltagare

Inlägg av Filip Wennergren på 2014-06-18 10:24

grattis lars! men va är en “fyrgasm”? det låter rätt härligt!? (se sista bilden längst ner till vä
                        go midsommar!
                        /filip

Vill vi verkligen veta?

Crister Borg
                        Deltagare

Ursäkta att jag kladdar i din tråd, men det gick inte att pma bilder… Så här ser min box ut inuti – jag fattar ingenting…

elCrillo Kalmar

Jag installerade mitt Squdra chip med hjälp av en morakniv och en skiftnyckel på gatan efter jobbet, och ja jag körde hem efter ca: 25 min. 

Lars Söderman
                          Deltagare

Schyssta rattar!

Efter lång väntan ser det nu ut som min spceialmodifierade ratt är klar!
                            Jag fick bilder på den idag, och den går iväg med DHL i kväll.

Diametern är minskad 20mm och greppet omgjort tjockare och ovalt. Perforerat läder kombinerat med slätt, och en dekorativ stiching.
                            Mer bilder och mer info om vem som gjort jobbet tar vi när jag fått hem den!

Bilder:
                            Före och efter!

Crister Borg
                            Deltagare

Oj, va läckert!!!

elCrillo Kalmar

Gabriel Eriksson
                              Deltagare

Supersnyggt!  Påminner om den BMW M-sport ratt som jag har, en otroligt trevlig ratt. 

Alfetta 1.8 -75

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 194 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.