- Detta ämne har 193 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 21 september, 2017 kl. 10:49 av
Robert Lindqvist.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2014 kl. 20:05 #45688
finns det en minsta chans att då en likadan knapp till handbromsen tillverkad till mig? min ser ut som din gjorde. vansinnigt estetiskt störande

pm:a mig om det skulle vara möjligt, tack.
/filip wennergrenAlfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...
13 april, 2014 kl. 20:44 #45689Då ska jag försöka sammanfatta lite av vinterns jobb. Det har inte varit så mycket mek med alfan i vinter, men jag har iallfall bytt kylaren som börjat läcka lite. Det drog som vanligt med sig lite följdjobb, mer om det nedan.
Originalkylaren tillverkas av Valeo, och finns i två utföranden: koppar och aluminium. Det var en kopparkylare som satt i min bil, men jag tyckte jag ville ha en aluminium istället. Det finns många som säljer kylare, och jag hittade en som verkade vettig hos en tysk firma för €136 med frakt. Den här kylaren passar även tidigare GTV med M2.10.3 ecu, så det finns ett hål för termostaten för kylfläktarna. Den levereras med en plastplugg för hålet som jag limmade med silikon för säkerhets skull. Även om man inte gör det så bör man kolla att den är ordentigt åtdragen
Man kan demontera kylaren både uppåt och nedåt, och på Alfaowner så går åsikterna isär om vad som är enklast. jag valde att demontera den uppåt. Man får börja med att lossa ramen med fläktarna och demontera den. Sedan är det hyfsat gott om plats att få ur kylaren. Jag kan gissa att de är betydligt stökigare på V6an än på 2.0TS.
Fläktramen var ganska rostig, speciellt i de nedre fästena som går ner i kylaren. Den fick citronsyrabehandling och därefter målning med rostskyddsfärg och Hammerite slätlack.
När jag skurvade ur den gamla kylaren märkte jag att de båda resistorer som är till frör kylfläktarnas lågfart var mer eller mindre uppbrända. Det är rätt stora strömmar som går genom dem, och blir kontakterna lite oxiderade så hamnar all värmeutveckling där istället för i resistorn som är gjord för att ta hand om den. Originalresistorerna kostade runt 700kr styck tror jag. Kändes orimligt dyrt så jag mätte lite strömmar och spänningar och räknade snabbt ut att 100W resistorer skulle räcka bra. Originalen är på 0,18 ohm. Jag hittade ett par 0,2ohms resistorer från Kina för några tior (tillräckligt nära i värde), och tillverkade ett par fästen som passade på originalplatsen. Kabelkontakterna var avbrända så det fick bli vanliga rundkabelskor istället.
Det är verkligen nåt jag rekommenderar alla Alfa ägare att kolla till kontakterna till de här resistorerna lite då och då och spraya upp dem för att undvika problem.Återmonteringen av kylaren var inga konstigheter. För att skydda den nya kylaren vid montering så skar jag till lagom stora bitar av wellpappkartongen den kom i och tejpande fast på båda sidor om kylaren.
När jag återfyllde kylarvätskan så hittade jag en luftnippel på själva kylaren vilket underlättar att fylla upp systemet. Den sitter i motsatt hörn mot övre kylarslangen. Både originalkylaren och den nya hade denna luftnippel (se bild.)När allt var på plats och jag skulle kolla att allt funkade blev jag lite konfunderad. Jag använde funktionen “Actuator tests” i Multiecuscan, med vilken man kan tvångsköra fläktarna. Det märkliga var bara att när jag körde testet för låg fart så gick fläktarna för fullt, och när jag körde fullfartstestet så gick fläktarna långsamt. Var det något felkopplat i min bil, eller var det fel i testmjukvaran? För att reda ut det så kopplade jag bort kontakten till tempgivaren och kopplade istället in ett variabelt motstånd så att jag själv kunde välja vilken temperatur motorstyrningen skulle läsa av. Lugnande nog så startade fläktarna på lågfart vid 97 grader och gick över till högfart vid 103 grader, precis som de ska. Det måste alltså vara en bug i Multiecescan att testarna var omkastade.
I helgen har jag kört fram och tillbaka till Norrköping, och kylningen funkar perfekt, och jag har inte märkt något läckage. Skönt!
Bilder:
1) Mäter ström och spänning för att dimensionera motstånd.
2) Bränt originalmotstånd. Notera hålet där ena kontaktsiftet har suttit!
3) Nytt effektmotstånd i hemslöjdad hållare.
4) Motståndens palcering i fläktramen.
5) Wellpappskiva för att skydda kylaren vid montering.
6) Luftningsventilen
7) Fläktramen i citronsyra
8) Potentiometer inkopplad istället för tempgivare
13 april, 2014 kl. 23:36 #45690Inlägg av Lars Söderman på 2014-04-13 20:44
När jag skurvade ur den gamla kylaren märkte jag att de båda resistorer som är till frör kylfläktarnas lågfart var mer eller mindre uppbrända. Det är rätt stora strömmar som går genom dem, och blir kontakterna lite oxiderade så hamnar all värmeutveckling där istället för i resistorn som är gjord för att ta hand om den. Originalresistorerna kostade runt 700kr styck tror jag. Kändes orimligt dyrt så jag mätte lite strömmar och spänningar och räknade snabbt ut att 100W resistorer skulle räcka bra. Originalen är på 0,18 ohm. Jag hittade ett par 0,2ohms resistorer från Kina för några tior (tillräckligt nära i värde), och tillverkade ett par fästen som passade på originalplatsen. Kabelkontakterna var avbrända så det fick bli vanliga rundkabelskor istället.
Lugnande nog så startade fläktarna på lågfart vid 97 grader och gick över till högfart vid 103 grader, precis som de ska. Det måste alltså vara en bug i Multiecescan att testarna var omkastade.
Bra info! Måste kolla dessa resistorer på min för jag tvivlar på om fläkten funkar alls… har iaf aldrig hört/sett den gå. Är det verkligen så att lågfartsläget kickar in vid 97 grader på kylvätskan? Om kylsystemet funkar som det ska bör väl tempen knappast vandra över 93-95 grader?
GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring
14 april, 2014 kl. 07:49 #45691Inlägg av Filip Norén på 2014-04-13 23:36
Bra info! Måste kolla dessa resistorer på min för jag tvivlar på om fläkten funkar alls… har iaf aldrig hört/sett den gå. Är det verkligen så att lågfartsläget kickar in vid 97 grader på kylvätskan? Om kylsystemet funkar som det ska bör väl tempen knappast vandra över 93-95 grader?
Det är lite olika på olika motorer och årsmodeller, så jag är inte säker på att det är samma på din bil, men borde vara ungefär samma. ACn är också med och styr fläktarna. Kolla verkstadshandboken om du vill veta exakt.
Att kolla över kontakterna till motstånden är nog som sagt en bra idé!
14 april, 2014 kl. 10:50 #45692Lasse, kan du lägga länk till dom resistorer du beställde så man ser vad man ungerfär ska leta efter…jag är rätt kass på sådant så det vore toppen om man kunde få lite hjälp!
14 april, 2014 kl. 12:44 #45693Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-04-14 10:50
Lasse, kan du lägga länk till dom resistorer du beställde så man ser vad man ungerfär ska leta efter…jag är rätt kass på sådant så det vore toppen om man kunde få lite hjälp!

Här till exempel:
http://www.ebay.com/itm/100W-Watt-0…484fff584e
Alfas originalresistorer finns i (minst?) två varianter beroende på bilmodell 0.18 ohm och 0.30 ohm. De är märkta någonstans i plasten så det går att läsa på dem. 0,2 ohm funkar istället för de som är 0.18, men har man 0.30 i original ska man nog leta upp något som är 0.30.
Originalen har också en termosäkring. Den har jag struntat i.
14 april, 2014 kl. 20:12 #45694Inlägg av Lars Söderman på 2014-04-14 12:44
…har man 0.30 i original ska man nog leta upp något som är 0.30…0.30 är ett udda djur i motståndsvärlden, men 0.33 lär ju funka lika bra.
Jag är fullständigt Räserskadad
22 april, 2014 kl. 11:03 #45695Backjobb!
Elantennen var trasig när jag köpte bilen och jag bytte den första året mot en bättre begagnad. Dumt nog tog jag inte isär den och servade upp den, så nu har även antenn nummer två gett upp. Det är kuggstången i plast som matar ut själva sprötet som gått av. Inte mycket att göra åt.
Jag sneglar efter om jag kan hitta en liten fast antenn istället som passar bra på bilen, samtidigt som jag ser om jag kan hitta en ny elektrisk. Samma fabrikat, Hirschmann, finns originalmonterade på bl.a Mercedes och Opel, och borde gå att montera dit utan större besvär. Vi får se vad lösningen blir.
22 april, 2014 kl. 16:08 #45696Har bytt spröt med nylån stången på både en Mazda och Saab. Om motor funkar så borde det gå på din bil med.
Mvh Kristofer
22 april, 2014 kl. 19:52 #45697Inlägg av Kristoffer Björklund på 2014-04-22 16:08
Har bytt spröt med nylån stången på både en Mazda och Saab. Om motor funkar så borde det gå på din bil med.
Mvh Kristofer
Tack för tipset! Det verkar finnas spröt/kuggstång som reservdel. Får titta mer på det, men resten av mekaniken samt motorn kändes inte toppfräsch, så det kanske blir byte ändå.
22 april, 2014 kl. 20:01 #45698En kort snygg antenn borde funka bra. Jag behöver till min Spider 916 då jag har samma problem. Har nyligen fått en 916 GTV som också behöver en antenn.
Lars, kommer du till 1’a maj eventet ??
22 april, 2014 kl. 20:13 #45699Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-04-22 20:01
En kort snygg antenn borde funka bra. Jag behöver till min Spider 916 då jag har samma problem. Har nyligen fått en 916 GTV som också behöver en antenn.
Lars, kommer du till 1’a maj eventet ??
Om det inte blir skitväder så kommer jag att vara på Skokloster.
25 april, 2014 kl. 21:26 #45700Tonårsmek
Dags att rapportera om lite tonårsmek. Egentligen började det förra sommaren då jag var på semester på en ö utanför Strömstad (Syd Långö om någon skulle råka känna till den). När man knatar runt ön så förundras man över allt skräp som flyter i land. Det brukar vanligtvis vara träbitar, plastflaskor, tampar och annat skräp, men ibland hittar man lite udda saker som till exempel en subwooferlåda! Jag var helt facinerad över att den överhuvudtaget flöt, men det hade den uppenbarligen gjort. Sambon var ganska tydlig med att “Nej, den går inte att laga och den ska inte med hem!”, men turligt nog för mig så smet hon i förväg från ön till Rudskogen i Norge för bankörning med Desmodromene (Norska Ducatiklubben), så det var ju en smal sak att smuggla med sig subwoofern hem.
Väl hemma gjorde jag tappra försök att få fart på den, mest för att se om det över huvud taget var möjligt. Den hade klarat sig förvånansvärt bra, men saltvatten och kondensatorer är inte kompisar då jag bytte ut en hel del komponenter, men gav till slut upp. Högtalarelementet och förstärkardelen funkade, men automatiken som kände av och startade slutsteget när det kom en insignal ville inte vara med.
Hursomhelst så hade lådan ett klart trevligt format, och kunde det möjligen vara så att den fick plats i utrymmet under hatthyllan, mellan högatalarna på GTVn? Jodå, den visade sig passa perfekt! Lite marknadsundersökning visade att Blaupunkt hade kommit med en uppdaterad version med lite mer effekt, men samma formfaktor, och när jag härom veckan besökte en kompis som gjort en väldigt fin ljuduppgradering i sin BMW så kunde jag inte hålla tillbaka längre. Det var bara att beställa!
Det är ett ganska gynnsamt ställe att montera ett slutsteg/subwoofer på, eftersom det är lätt att hämta strömmatning direkt från batteriet precis bredvid, och den här subwooferna har en automatisk avkänning av insignal, så det behövs inte någon styrsignal för att slå på steget (även om det hade varit enkelt fixat från elantennens kablage). Det som behövde göras var att dra en lågnivåkabel mellan stereon och subwoofern längs “kardantunneln”. En 3m kabel visade sig vara perfekt i längd.
Subwoofern är en ganska tung klump så det gäller att fästa upp den ordentilgt. I skrotlådan på jobbet hittade jag en kraftig aluminiumprofil som verkade lämplig. Ett aber är att det är knepigt att komma åt under hatthyllan, så det gäller att tänka till med infästningspunkter och borrhål så att det verkligen går att få ihop allting. Jag fäste profilerna i balken mot baksätet och i kanten under bakrutans nederkant. Det blev en hel del fräsande och borrande i profilerna, men till slut fick jag till en väldigt stabil montering, och bästa av allt är att det inte kommer att synas överhuvudtaget.
Eldragningen blev enkel: Jordpunkten för batteriets minuspol är alldeles i närheten, och där fäste jag in en förtennad kopparvinkel så att jag fick ytterligare några anslutningspunkter för jordning. Plusmatningen kopplade jag direkt på batteriets pluspol, vilket går bra eftersom subwoofern har en inbyggd säkring.
Återstår att återmontera baksätet, som jag tog bort för att komma åt att dra lågnivåkabeln, samt att justera in ljudbilden. Sony-stereon jag har i bilen har en inbyggd digital ljudprocessor med en mängd justeringsmöjligeter för subwooferanslutning, så det kommer säkert att bli bra.
Lite tonårsvarning, men visst är det kul att spela högt på stereon med bra tryck i basen!

Bilder:
1) Strandfynd!
2) Aluminiumprofiler klara och provmonterade på subwoofern
3) Blaupunkt XLF 200 A från ovansidan
4) Infästningspunkter i balken med popnitmutter
5) Slutsteget på plats under hatthyllan (lite konstigt ljus i bilden, men det är avluftningsburken för bensintanken i mitten)
6) Modifierad jordpunkt för batteriet med anslutningar för subwoofern.
7 maj, 2014 kl. 21:21 #45701Då dök det upp en elantenn från en Mercedes i posten. Ebukten levererar som vanligt.
Fabrikatet är Hirschmann, samma som är originalmonterat i Alfan (Auta 2040?), men det här är en annan serie (Auta 6000) som har ett betydligt robustare utförande, vilket syns rätt tydligt när man har dem bredvid varandra. Själva basen till sprötet är lite kortare än alfantennen, så det får bli en adapterkloss till fästet för att hamna på rätt höjd.
Fick leta upp lite info på något Merca-forum om pinouten i kontakten, och lödde sen in Alfa-kontakten som jag sparat från den första trasiga originalantennen. Provkörde och den verkar funka som tänkt. Den gamla antennen styrdes med gränslägesbrytare, men den här verkar ha nån smart elektronik som känner av när motorn slår i stopp och stänger av den då. Bra funktion så man inte kör sönder antennen om den tex har frusit.
Fortsättning följer då den börjar komma på plats i bilen.
7 maj, 2014 kl. 21:49 #45702Spännade – jag köpte en antenn på Ebay med…ska se om min är lika som din!
Vore supertacksam för noggrann info kring detta då jag är helt kass på just elektronik. Kan byta med info kring vevstakslagerbyte som jag fixar i början nästa vecka på GTV’n utan att lyfta ur spisen (förhoppningsvis)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.