- Detta ämne har 193 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 21 september, 2017 kl. 10:49 av
Robert Lindqvist.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2014 kl. 13:40 #45598
2011-12-19 20:19
Då kom det hem lite prylar igen. Den här gången ett kit för att eftermontera stolsvärme. Jag tänkte det var lika bra att prova om det funkar när jag ändå har demonterat stolen .
Det verkar ha hänt lite på området: Trådarna i mattorna är ett nät i kolfiber och det ska gå att klippa till mattorna till önskad form. Det är kinaprylar, men det ser ut att vara seriöst gjort.
Det blir lite labbande med mattorna för att se hur de funkar innan jag sätter fart och bygger in dem i stolen.
9 januari, 2014 kl. 13:41 #455992011-12-20 13:50
Då är värmepanelerna testkörda. Verkar funka!
9 januari, 2014 kl. 13:44 #456002011-12-20 21:53
Lika bra att ta tjuren vid hornen. I kväll åkte stolsvärmen på plats i sittdynan. Mattan kunde varit lite längre. Nu blev det ingen värme längst fram, men det känns som om det är viktigast på mittdelen.
Bilder:
- Dynan avklädd och mattan utlagd för planering
- Kabeln drog jag tvärs igenom skumdynan. Ett stick med filékniven funkade utmärkt!
- Det finns en termostat i väremmattan som man får skära ut lite för så det inte blir knöligt. Tog även ut lite för den matningskabeln.
- Mattan tillpassad och fastklistrad. Man tar ut en ruta där skinnet spänns ned tvärs över sitsen för att inte få kortslutning av clips och stålstag.
9 januari, 2014 kl. 13:46 #456012011-12-21 08:35
Staffan Jaktling:
Länk till kolvärmaren mottages tacksamt. Inspirerande tråd för övrig!
Kolfibervärmaren inköptes (som vanligt) på Ebay.de. Det finns massor av firmor som säljer dessa, men det verkar vara samma kinesiska prylar. Kvaliteten verkade dock bra, både själva mattan och tillhörande kabelhärva. Det är säkert samma tillverkare som OEM-tillverkar till biltillverkarna.Här är iallfall länken där jag köpte ifrån: http://www.ebay.de/itm/260881478979
Det råkade bli den säljaren för han hade bäst pris på frakten. Man kan köpa i kit för två stolar också, men jag tänkte att jag köper till en stol och testar först.9 januari, 2014 kl. 13:52 #456022012-01-05 21:25
Har tillåtit mig lite jullov, men häromdagen tog jag tag i ett fix som ingen människa kommer att se, men som behöver ordnas ändå: skölden under motorn. En av skruvarna den satt med hade rostat fast och pressmuttern började snurra när jag skulle ha bort skölden för att byta generator. Jag fick vålda bort skölden så den skadades, men det spelade inte så stor roll för den var sprucken på fler ställen. Det får bli lite plastjobb för att få ihop den igen.
Fråga: Varför använder folk inte fett när de monterar skruvar? Själv är jag fettknarkare! Popnitarna till värmeskölden i aluminium har också släppt, så det får bli lite nya nitar där.Idag dök det upp ett paket på posten. Det satt en Blaupunkt CD i bilen när jag köpte bilen och jag tänkte att jag iallafall ville ordna en ingång för att kunna köra MP3or från telefonen. Efter lite surfande visade det sig att det hänt en del på bilstereofronten sen jag kollade sist. 1990 kostade en top-of-the-line stereo 5-6000kr, och nu får man en som kan allt för 1300 kr. Hittade en Sony HU som verkade vettig. Jag slängde en slökoll på tyska Ebay och fick loss den för 800kr med frakt. Då får man CD, MP3, USB-ingång, blåtand handsfree, blåtand streaming från telefonen, equalizer, tidsfördröjning, lågpassfilter, 4V lågnivåutgångar osv. osv. Inte mycket att snacka om. Allt var inte bättre förr…

9 januari, 2014 kl. 13:57 #456032012-02-16 21:21
Då har det varit tyst ganska länge i tråden, men det har inte stått stilla för det. I huvudsak har jag ägnat mig åt airbag-problematiken på sista tiden, och nu ser det ut som om problemet är löst. Och inte bara det, om allt går som det är tänkt så har jag medverkat till att lösa ett stort problem för hela Alfisti- kollektivet:
Det började, som jag tidigare skrev om, att jag konstaterade att under en bit eltejp hade jag en lysande airbaglampa i bilen. jag började leta runt efter mjukvara för att läsa ut och nollställa felkoder och konsterade, efter mycket surfande och lurkande på olika forum, att det existerar ingen sådan mjukvara för Airbag ECUn i fas1 GTV/Spider, förutom den officiella Fiat/Alfa diagnostikverktyget. Detta gäller de tidiga styrenheterna från TRW som sitter i 145/146 och i GTV/Spider fas1 (Kallade TRW2, till skillnad mot TRW97, TRW99 etc.)
Efter ännu mer forumlurkande hittade jag en tysk Alfisti som utvecklat en egen mjukvara för den ECU som sitter i 145/146 (60631206) och kontaktade
honom för att höra om den kunde fungera även för GTV ECUn (60625181). Detta ledde till ett konstruktivt samarbete där jag testade ut hans mjukvara och anpassade den för GTV, och till slut hade vi en fungerande lösning för att både läsa ut och nolla felkoder även för fas 1 GTV! Jag har provkört den på tre ECUer och det funkar kanon!Nästa steg är för programmakaren att städa upp mjukvaran och göra den lite mer användarvänlig och sedan är planen att han kommer att släppa den fri
för alla Alfisti som har nytta av den! Hårdvaran man behöver är samma KKL-VAG interface som används till Alfa och som många redan har.Jag hoppas att kunna återkomma med mer information om detta under våren. Gott hopp iallfall till alla 145/146/GTV/Spider-ägare med lysande
airbaglampor. Det här kommer ju väldigt lägligt nu när kraven har skärpts på fungerande airbagsystem hos Bilprovningen!Internet är fantastiskt!!! 🙂
9 januari, 2014 kl. 13:59 #456042012-02-17 07:29
Per Sällström:
Lysande! Jag har följande extrautrustning på min: Tejpbit, sportratt, urkopplad passagerarairbag, major besiktningsprobs…Tanken efter den sista tidens galenskap/klargörande från SBP blir att försöka återställa ratt och passagerarairbags men då kommer jag inte att kunna
nolla koderna om jag förstår dig rätt, eller? Jag har en WiFi OBD2 läsare och den är ju oanvändbar på denna bilen men funderar på en kabel och får väl då snällt ställa mig i kö för din dopade mjukvara 🙂//Mvh Per
En lite elegantare lösnng än en tejpbit är ju att koppla motstånd för att simulera de airbags du har kopplat ur. ECUn varnar för kortslutning om motständet är mindre än 0,1 Ohm , och för avbrott om det är större än 5,6 Ohm så lägg dig någonstans i mitten. 3,3 Ohm blir väl bra. Det är så jag har gjort när jag har labbat med ECUerna på bänken.
WIFI, blåtand eller för den delen andra ELM327 OBD-läsare fungerar inte med den här mjukvaran, men det kostar ju småpotatis att köpa en KKL-läsare på Ebay.
9 januari, 2014 kl. 14:04 #456052012-02-26 20:30
Packat upp och kört tre maskiner tvätt efter en vecka i Val Thorens, men det blev lite tid över att titta till Alfan:
Först plockade jag bort den gräsliga tyska skylthållaren. Desvärre satt den popnitad i kofångaren så nu är det några hål som måste trollas bort där. Tips mottages tacksamt. Funderar också lite över ur jag ska placera den nya skylten i det lilla formatet. Jag tycker nog det blir snyggast att placera den till vänster, men frågan är om man ska sätta den uppe på kofångaren eller längre ned i höjd med dimljuset?
Plockade också ut de lösa golvmattorna (Zender!) och tog hem för rengöring. Bilen är ganska skitig invändag så jag lurkade runt lite och hittade
Bilvårdsforum. Där fastnade jag för folk som rekommenderade ångtvättar:http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=24&t=2413&hilit=+%C3%A5ngtv%C3%A4tt
Hittade en beggad ångtvätt på Blocket för ett par hundralappar och nu var det dags att testa den. Jag kan kontatera att den fungerade fantastiskt bra på mattorna. Mitt recept: först noggrann dammsugning, sen ångtvätt på mattorna, sen ner i badkaret där jag hade löst upp vanligt tvättmedel i en slurk vatten. Skölj med duschen, byte av vatten/tvättmedel i badkaret, ång aigen och ned i karet. Därefter skölj, ånga, skölj och sist ånga igen för att torka upp mattorna lite.
Jag är mycket nöjd med resultatet! Mattorna ser ut som nya! Ångan reste lätt upp raggen där den blivit tillplattat, och badkaret blev fullt med sand i botten.
Planen är att köra liknande behandling på de fasta mattorna i bilen, men då blir det att ta hjälp av våtdammsugaren för att suga upp vatten och skit. Återkommer om det senare i vår.
9 januari, 2014 kl. 14:07 #456062012-02-28 20:32
Roger Forsberg. Herrljunga:
Nu blir jag nyfiken, hur får man den lilla skylten. Jag ringde för att beställa och fick svaret att jag inte kan få en liten skylt till min bil.
Till GTV 916 så är det tillåtet med liten regskylt fram. Transportstyrelsen har en lista med vilka bilar som är godkända att ha lite regskylt och där finns GTV med.
När jag ringde dit så sa jag att jag hade hört att det var på det viset. Tjänstemannen svarade att “jag ska kontrollera, det går så mycket rykten”, sen bläddrade han ett tag i listan och bekräftade sen att det var riktigt. Sen ändrade han i bilregistret så numera står det på min bil att den har liten skylt fram, så beställer jag en ny framskylt så kommer det automatiskt en liten.Ring igen Roger och be dem kontrollera i listan!
9 januari, 2014 kl. 14:09 #456072012-03-13 20:22
Då damp det in ett litet paket igen: En ny termostat. Återigen fascineras jag av prissättningen på reservdelar i Sverige.
Termostat på Mekonomen över disk: 919 kr
Termostat på Ebay.de inkl. frakt: 479 krFabrikatet är Calorstat av den franska tillverkaren Vernet. Vad jag har fått fram efter lite Googlande är att de är OEM leverentör till bl.a. Volvo, Saab och BMW, så helt ute och cyklar kan de ju inte vara.
9 januari, 2014 kl. 14:52 #456082012-03-18 20:50
Idag: Bakslag!
Gick ner i källaren för att montera ihop den fixade förarstolen, men när jag vred och vände lite på den hittade jag ytterligare ett ställe där stolen spruckit. Det är infästningen av glidskenorna mot sittdyneskålen. Jag hade tänkt slippa demontera kuddarna på sittdelens sitor, men för att komma åt att svetsa de här sprickorna är det bara att riva bort kuddarna. Trist att få plocka fram svetsen igen när man trodde att man var klar, men bra iallafall att hitta sprickorna nu innan hela stolen lossnat i framkant!Ska undersöka om det finns tillräckligt med plats mellan stolen och golvet för att sänka stolen lite i bakkant genom att korta distanserna mellan sittdelen och glidskenorna.
9 januari, 2014 kl. 14:55 #456092012-03-21 07:58
Då har man än en gång fått reda upp vad Ingegnere Luigi Alcolizzato har ställt till med. Den här gången är det infästningen av stolsitsen som här helt uppåt väggarna. Då man sitter i stolen och lutar sig mot ryggstödet kommer man att få en kraftnedåt i bakkant på sitsen, där man har själva ändalykten, och en kraft uppåt i framkant av sitsen eftersom man lutar sig bakåt mot ryggstödet. Eftersom bilen rör sig och stolen gungar kommer det att bli en varierande kraft = utmattningslast.
Vår kära italienska ingenjör har då kommit på den briljanta iden att låta all kraft i framkant tas upp av två M8 muttrar. Skruvarna/muttrarna har väl inget problem med det, men den ca 0,8mm (jag glömde mäta) tjocka plåten i sitsen vill inte gärna ta all den kraften som ren skjuvning, så det är inte så konstigt att det spricker!Det blev en snabb omkonstruktion där jag svetsade dit två 1,2mm plåtar som får föra över kraften från plåtsitsen till skenan och föra in lasten lite snällare i
sitsplåten. Förhoppningsvis håller det lite bättre än tidigare.
Man får vara glad att man upptäckte det nu och inte den gången man trampade gasen i botten vid ett rödljus och landade i baksätet!Några bilder då:
1) Skenan sitter enbart med de två skruvarna och två punktsvetsar som lossnat för länge sen.
2) Sitsplåten före förstärkning. Tittar man noga ser man att jag svetsat sprickan vid skruvhålet.
3) Sitsplåten med två plåtar ditsvetsade som förhoppningsvis för över kraften lite snällare.
9 januari, 2014 kl. 14:58 #456102012-03-31 17:40
Senaste veckan har känts väldigt vårig och det börjar suga lite efter att få GTVn körklar. I måndags fick jag två nya däck pålagda på Zenderfälgarna och idag lämnade jag iväg de andra två fälgarna för att flytta över två däck från originalfälgarna. Slutresultatet blir att bilen rullar på Nokian Z runt om: två nya och två inte så nya, men som får leva i sommar iallafall. Och det är väldigt praktiskt med en kollega som har däckmaskin i garaget! 🙂
Idag var jag också iväg och hämtade mittkonsolen och handbromskonsolen som varit iväg på lack. Slipning, ny svart lack och sen en matt soft klarlack på toppen för att få “gummikänslan”. Ser betydligt trevligare ut än tidigare. Förhoppningen är också att polyuretanlacken på toppen ska vara lite mer reptålig än den gamla originallacken. Stort tack till Daniel på Danbolack för hjälpen!!!
9 januari, 2014 kl. 14:59 #456112012-04-06 17:01
Skitväder betyder att man får vara inne och fixa. Började återmonteringen av instrument och damasker i de nylackade panelerna. Hållare för nya stereon och plastramen som ska vara runt (saknades tidigare) kom också på plats. Jag tror det kommer att bli riktigt bra!
9 januari, 2014 kl. 15:04 #456122012-04-07 21:09
Plockade ur en dörrhögtalare idag för att se lite hur det såg ut. Och det gjorde det. Originalelementet påminner mest om nån leksak! Tog några bilder på originalelementet och ersättaren. Observera skillnaden i storlek på magneterna! Det nya Hertz elementet har en känslighet på 93db/W enligt tillverkaren, så förhoppningsvis blir det lite mer tryck framöver. Givetvis kommer diskanten och de bakre högtalarna också att bytas.
Dörrsidans utformning lämnar också en del i övrigt att önska med stora hål vid sidan om elementet. Hur tänkte Luigi där? Det blir till att bygga om dörrsidan lite där. Återkommer om det senare när jag plockat loss den.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.