155 Q4 – 93

Forum Projekt 155 Q4 – 93

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 597 totalt)
  • Författare
    Crister Borg
    Deltagare

Tack Benny för tips! Jag har inte gjort nåt grenrör förut, bara surfat runt och snokat. Så här nånting vill jag att det ska se ut när det blir färdigt:

elCrillo Kalmar

Crister Borg
      Deltagare

Coolt, Fredrik! Jag har beställt de ultimata, skitfränaste, måstehaprylarna från Ungern – hoppas dom kommer nu i veckan… Här är “Speedy” i hans q4 från http://www.alfa155.org

elCrillo Kalmar

Crister Borg
        Deltagare

Gjorde nån slaggs verktyg och pressade rörmuffar till de ovala hålen i grenrörsflänsen. Blev bättre än vad jag först trodde…!

elCrillo Kalmar

Gabriel Eriksson
          Deltagare

Jag tror detta blir bra mycket bättre än ett billigt “kinarör” 

Alfetta 1.8 -75

Stiligt!

kul att du hittade lite exteriör “bling” också  

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Crister Borg
            Deltagare

Tack Gabriel, det tror faktiskt jag också. Just nu spar jag toarullar som jag ska experimentklippa kollektor av. 

Vi får se vad som kommer, Fredrik. Inga klistermärken iallafall – kolfibernånting… Otroligt onödigt men skitfränt. Tycker jag…

elCrillo Kalmar

Benny Steen
              Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2014-07-30 08:04

Tack Benny för tips! Jag har inte gjort nåt grenrör förut, bara surfat runt och snokat. Så här nånting vill jag att det ska se ut när det blir färdigt:

Den där såg trång ut vid grenrörsbultarna.  Ser ut som man måste demontera turbon före grenrören kan skruvas loss.  

Kollektorn brukar jag köpa från Ajden.  kostar bara några hundra. Han fixar också turbons fläns. 

Det  finns  färdiga pappersmallar på nätet man rullar runt rören och markerar var man skall  kapa. 

Kina grenrören är ok.
                Det är inget raketforskning med grenrör, däremot rätt tidskrävande att göra själv.
                Till din motorn borde det finnas färdiga , det är väl samma topp som lancia/fiat ?

/b

Crister Borg
                Deltagare

Japp, finns färdiga i Kina – samma som fiat/lancia. Kostar ca 4000:- ink frakt och skatt. Det jag hört från säker källa är att de behöver planas och att den rostfria legeringen rostade invändigt. Har också hört, från osäker källa, att de läcker och behöver svetsas om.

Jag ska kolla upp avstånden ordentligt innan jag börjar dra rör. Pinsamt om jag svetsar in mej i nåt hörn… 

elCrillo Kalmar

Crister Borg
                  Deltagare

Hittade en liten kolletormall…!

Stämmer inte riktigt men en liten hint…

elCrillo Kalmar

Crister Borg
                    Deltagare

http://www.ditlev.net/155/ShortShift.pdf

ShortShift kit! Lägg i att göra korgen…

elCrillo Kalmar

Benny Steen
                      Deltagare

Det finns alltid folk som tror det ena och det andra på nätet. Men sedan finns det som som testar grejorna.

www. savarturbo.se finns det folk som inte bara läser som saker på nätet utan faktiskt gör saker också.

Klart det alltid finns bättre och dyrare grejor att köpa.  4000:- var helt ok.   
                        Men en planslipning kommer du behöva göra oavsett.

bifogar en bild på mitt eget ( inte lika snyggt ) grenrör men som funkar väldigt bra.
                        Notera dubbla ingångarna mot turbon och dubbla anslutningar mot WG. man parar ihop cylinder 1,4 i ena och 2,3  i andra anslutningen. Det gör rördragningen mera komplicerad men det är det värt.

Det kräver en s.k “twin entry” turbo , det gör att du får tidigare får laddtryck., ca 500-1000 rpm tidigare beroende på tändningen.

Mattias Filander
                        Deltagare

På tal om Kina…detta kom till mig igår. Ser helt ok ut och verkar vara plant, ska slipa på några grejer inne i rören bara. Sen får vi se, bättre än org är det med all säkerhet. 

Oo=v=oO

Crister Borg
                          Deltagare

Intressant, Benny, mer, mer…! Skissen på kollektorkapningen hittade jag på Sävar. Där kan man läsa länge…

Ser ju bra ut, Mattias! Jag gillar ju att göra egna grejjer och se om jag klarar av det, misslyckas jag är detta ett alternativ.

elCrillo Kalmar

Mattias Filander
                            Deltagare

Samma här, hantverkare med många strängar på lyran, men jag värdesätter även min fritid. Så detta pris var för bra för att motstå, återkommer med rapport.

Ska bli intressant att se vad den gör i hk på min bil.

Oo=v=oO

Crister Borg
                              Deltagare

Oj, här händer det inte mycke… Skyller den lite tappade sugen på semester osv. Men jag lyckades iallafall beställa jättedyra, jättefräna kopior av 155 GTA bakspeglar i kolfiber från Team Unicorse, Ungern! Japp, en måstehapryl…! Och jag kan sluta beställa onödigt fräna Alfagrejjer när jag vill. Jag är inte alls beroende… Jag kan sluta nu, om jag vill…

elCrillo Kalmar

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 597 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.